Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Varför det heter som det heter

Har du någon gång funderat över varför företag och produkter heter som de gör? Och vad namnen kommer ifrån?

I många fall finns det en både underhållande och inspirerande historia bakom företags- och produktnamn. Jag tänkte roa dig med 30 av dem.

  1. Adidas – Från grundaren Adolf (Adi) Dassler.
  2. Apple – Sägs vara Steve Jobs favoritfrukt. Men det var också ett sätt att särskilja bolaget från andra datortillverkare, som på den tiden hette bl.a. IBM, DEC, Cincom och Tesseract. (Namnet Macintosh kommer f.ö. från äpplesorten McIntosh Red, ofta förkortat till Mac.)
  3. ASICSAkronym för den latinska frasen Anima Sana In Corpore Sano (en välmående själ i en välmående kropp).
  4. Audi – Grundaren August Horch efternamn översatt till latin (på svenska ”Hör!”).
  5. BenQ – Sammanskrivning av Bringing Enjoyment and Quality to Life.
  6. Blaupunkt – Namnet Blaupunkt (blå prick) skapades faktiskt av kunderna. Bolaget grundades 1923 under namnet Ideal och tillverkade då hörlurar. När ett par hörlurar klarade kvalitetstestet märktes de med ett runt, blått klistermärke. Hörlurarna blev snabbt kända som blaue Punkte-lurar. Och 1938 bytte företaget namn till Blaupunkt.
  7. Canon – Grundades 1933 under namnet Precision Optical Instruments Laboratory. Bytte namn till Canon två år senare. Namnet kommer från företagets första kamera, Kwanon, som i sin tur fick sitt namn från det japanska namnet på Buddhismens barmhärtighets-bodhisattva.
  8. Ecco – Grundaren Karl Toosbury vlle ha ett enkelt namn och valde att laborera med bokstäverna i Coke. Han fastnade för Ecko, men bytte ut K mot ett C för att göra namnet snyggare.
  9. Epson – Från Son of Electronic Printer (Epson ansågs klinga bättre än Sonep).
  10. Google – En felstavning av talet googol (10 upphöjt till 100). Termen googol uppfanns redan 1938 av nioårige Milton Sirotta, brorson till matematikern Edward Kasner. Bolaget valde namnet som metafor för sitt syfte: Att hålla ordning på den enorma mängd information som finns på Internet.
  11. Häagen-Dazs – Ett påhittat namn utan betydelse. Bolaget grundades i Bronx av Reuben och Rose Mattus. De ville ha ett namn ”som förmedlade en aura av den gamla världens traditioner och hantverk”.
  12. Intel – Gordon Moore och Robert Noyce fick förslaget att de skulle döpa sitt bolag till Moore Noyce Electronics. Det klingade illa (”more noise”), varför de kastade om bokstäverna och grundade N M Electronics. Några år senare ville de byta namn till Integrated Electronics, men det var redan upptaget. Istället fick de inledande stavelserna skapa namnet.
  13. Kodak – Namnet på kameran och företaget är påhittat av grundaren George Eastman. Hans favoritbokstav var K, och han prövade många olika varianter tills han fastnade för Kodak. Han ansåg nämligen att namnet hade stark varumärkeskaraktär, uppenbar särprägel och var dessutom lätt att uttala.
  14. Lego – En sammanskrivning av danskans leg godt (alltså lek väl). Lego betyder också ”jag sätter samman” på latin, men enligt Lego Group är den betydelsen ett rent sammanträffande.
  15. Lucent Technologies – Lucent betyder lysande och valdes som metafor för företagets visionära tankesätt och affärsfilosofi.
  16. Microsoft – Skapat av Bill Gates från microcomputer software.
  17. Mitsubishi – Från japanskans mitsu, som betyder 3, och hishi, som betyder diamant (den geometriska formen, inte ädelstenen).
  18. Motorola – Grundades som Galvin Manufacturing Company. När bolaget började tillverka bilradioapparater döptes produkten till Motorola: Motor efter bil och ola efter radio. På den tiden hade nämligen många radio- och ljudföretag suffixet ola i sitt namn. Idén bakom namnet var att det skulle förmedla rörelse och ljud. Det blev så uppskattat att det sedermera fick bli företagsnamnet.
  19. Nero – Nero Burning ROM kommer, tro det eller ej, från ”Nero burning Rome”.
  20. Nokia – Från början ett trämassaföretag som expanderade verksamheten att också omfatta gummiprodukter. Dessa tillverkades då i den finska orten Nokia.
  21. Oracle – Grundarna Larry Ellison, Ed Oates och Bob Miner arbetade med ett konsultprojekt för underrättelseorganet CIA. Projektet fick kodnamnet Oracle, eftersom CIA ansåg att systemet hade potential att kunna ge svar på många frågor.
  22. Pepsi – Från matsmältningsenzymet pepsin.
  23. Psion – Datorföretaget är döpt efter grundaren David Potter, men med en kul twist: Potter Scientific Instruments Or Nothing.
  24. Reebok – En alternativ stavning av rhebok, en afrikansk antilop.
  25. Smart – Akronym för Swatch + Mercedes + Art.
  26. Sony – Från det latinska ordet sonus, som betyder ljud, och det amerikanska slanguttrycket sonny, som syftar på en smart yngling. Eller som en av grundarna, Akio Morita, uttryckte det: ”Since we were sonny boys working in sound and vision”.
  27. Starbucks – Döpt efter en karaktär, förstestyrman Starbuck, i Herman Melvilles roman Moby-Dick.
  28. Twitter – Betyder på engelska högt, darrande fågelläte, eller kort och gott kvitter.
  29. Virgin – När Richard Branson började sälja skivor på postorder fick han namnförslaget från en av de anställda: ”What about Virgin? We’re complete virgins at business”.
  30. Yahoo! – Ordet yahoo skapades av författaren Jonathan Swift, och i hans bok Gullivers resor beskrivs en yahoo som en motbjudande och knappt mänsklig varelse. Grundarna David Filo och Jerry Yang betraktade på skoj sig själva som två yahoos.

Efter den här odyssén i mer eller mindre kreativ namngivning vill jag poängtera att namngivningsarbetet inte skall ses som ett kreativt projekt. Namnet är nämligen brännpunkten i ett företags eller en produkts framtoning. Vilken sorts namn som bäst förmedlar de önskvärda associationerna bör m.a.o. betraktas som ett strategiskt arbete, eftersom karaktären på namnet sänder ut en stor mängd medvetna och undermedvetna signaler om bl.a. affärskategori, storlek, verksamhetsfilosofi, ambitioner, osv.

Namnvalet kan t.o.m. påverka ett företags värdering. Karpoff och Rankine genomförde för drygt tio år sedan en studie bland aktieanalytiker i USA beträffande namnets betydelse på bolagsvärdering. Majoriteten av de tillfrågade, närmare bestämt 54%, ansåg att företagsnamnet påverkar P/E-talet, men också att ett företags sätt att välja namn ger viktig information om bolagets ledning och framtidspotential.

Alltså handlar framgångsrik namngivning om betydligt mycket mer än subjektiva åsikter om vad som låter och känns bra eller inte. Namngivning handlar om att lyfta företaget ett snäpp, sätta ambitiösa mål och behålla flexibilitet inför framtiden.

Pleased to meet you, hope you guessed my name
‘Cause what’s puzzlin’ you is the nature of my game

The Rolling Stones, Sympathy for the Devil

_
(Vill du läsa om fler namn och deras etymologi, klicka här.)


Kommentarer

8 svar till ”Varför det heter som det heter”

  1. Intressant läsning. IKEA kom inte med i uppräkningen. För enkelt kanske. Men världsledande. Kom att tänka på ett föredrag arrangerat av Nyföretagarcentrum mentor/adpet program om varumärkets betydelse. Det som fastnade i mitt minne då var en övning vi skulle göra, man visade en liten bit av ett antal kända varumärken och vi skulle sedan gissa vilket varumärke det var. Patetiskt. Min fundering på vägen hem, hur blir man en Coca-Cola från noll? Tillbaka på noll. Vi pratade om det efteråt min adept och jag.
    Där jag nu är, i Irakiska Kurdistan, finns redan Coca-Cola. Men inte IKEA och inte McDonald´s. Inte H&M heller. Alla tre skulle kunna tjäna storkovan här tror jag. Om dom vågar!
    Irak smakar inte gott i munnen. Fungerar som ormen i paradiset om man nu får göra en liknelse med bibelns budskap. Hmmm. Men ordet är lätt att uttala på många språk. Var kommer det ifrån? Vet någon det?
    Skulle gärna vilja veta det eftersom jag lagt mej till med pseudonymen Irak-Lena. Det har bara blivit så. Efter ett år här. Ingen uttalad strategi men vill väl sticka ut lite och provocera när jag bloggar. Använder det faktiskt även i andra sammanhang. Skulle gärna vilja få en gratis analys av vad det varumärket kan ställa till med, på gott och ont.

  2. Irak-Lena: En del menar att Irak kommer från orten Uruk (Erech), som ligger nära Eufrat och som vissa arkeologer tror var den första sumeriska staden. Andra att Irak kommer från det persiska ordet Erak, som betyder lågland. Innan staten Irak bildades kallades befolkningen som bodde runt Baghdad och Basra för ”Irak-araber”. (Allt det här finns f.ö. att läsa på Wikipedia.)

    Min gissning är lika bra som din beträffande vilka associationer människor får av ditt alias. Det du skriver om (och hur du agerar) är dock betydligt viktigare än vad du heter.

  3. C-G

    Shell har en rätt kul namnhistoria. Grundaren Marcus Samuel döpte företaget till Shell för att hedra sin far. Fadern (Marcus Samuel) importerade snäckskal som han sedan lät gå till tillverkning av de ”berömda” skrinen med snäckskal på. Idén fick han (pappan alltså) av de engelska sjömän som kom hem efter långresor med dessa skrin.

  4. JP

    Översättningshjälp 🙂 ”den geometriska formen diamant” heter på svenska ROMB. Tack för trevlig sammanställning.

  5. Tack JP.
    Mitsubishis logotyp består av tre romber, vilka ofta förväxlas med tre diamanter. Därav den något krångliga beskrivningen.

  6. Intressant läsning, skulle vara kul att få bakgrunden till andra företags- och produktnamn som varit mindre lyckade, t.ex Hondas bil ”Fitta” som inte funkade så bra i Sverige 😉 Kolla in http://www.globalnaming.com för att se vilka namn som innehåller dåliga ord på olika språk. Detta verktyg är att bra stöd vid namngivningsprocessen.

  7. @Marcus
    Mycket bra tips Marcus. Tack!

  8. daniel

    får man döpa företag till organisationen. tex vattenorganisationen och bolagsformen är ab?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress