The Brand-Man
Micco Grönholm om marknadsföring och branding
-
Vad gör ett varumärke starkt?
Tre lärdomar, baserade på snart 20 års forskning och ett stort antal varumärkesanalyser, om vad som krävs för att bygga ett starkt varumärke. Alltså ett varumärke som driver försäljning eller motiverar ett högre pris: 1) Ett starkt varumärke byggs av både hårda och mjuka byggstenar, 2) Varumärkets sociala roll är underskattad, och 3) Det är ofta…
-
Därför köper dina kunder (b2b)
Vilka tankar och känslor får köpare inom business-to-business (b2b) att vilja köpa och att acceptera ett högre pris? Nu finns svaret – åtminstone i generella termer. Lundaforskarna Niklas Bondesson och Johan Anselmsson har nämligen sammanställt tusentals svar från b2b-köpare i nästan 50 länder i en meta-studie över generella säljdrivande varumärkesassociationer inom b2b. Och resultatet är,…
-
Blir reputation management på individnivå den viktigaste konkurrensfaktorn?
Reputation management på företagsnivå är ett hett ämne, eftersom allt fler företagsledare inser att verksamhetens rykte är avgörande för dess framgång. Men vad eller vilka är det som skapar och underhåller ryktet? Borde inte reputation management också införas på individnivå? | Gästinlägg av Per Frykman