The Brand-Man
Micco Grönholm om marknadsföring och branding
-
Det är dags att begrava de fyra P:na
Trots de uppenbara bristerna i marknadsföringens snart 50 år gamla P:n betraktas de fortfarande som en helig sanning av många marknadsförare. Men den värld i vilken de fyra P:na tänktes rådde helt andra marknadsföringsvillkor än idag. Först och främst har globaliseringen och den stadigt ökande konkurrensen marginaliserat betydelsen av produktens egenskaper och funktion, eftersom konkurrerande…
-
Den klassiska affärsmodellen är död
Den klassiska affärsmodellen kan helt enkelt inte samexistera med ett öppet och fritt Internet. Det går så klart att hålla den vid liv genom att försöka begränsa Internet (åtminstone i teorin). Eller så accepterar vi att världen ser ut som den gör, och istället slår våra kloka huvuden ihop för att uppfinna en ny affärsmodell;…
-
Kapitalism vs. Kreativism
Vi har skapat ett system som är mycket bättre på att leverera effektivitet än på att inspirera till tillgivenhet och lojalitet. Och kanske har besattheten att generera kortsiktga vinster och aktieägarvärde resulterat i många nästintill autistiska affärsrelationer; företag som ingen egentligen vill jobba för eller köpa av. Trots allt: Vi människor är av naturen övervägande…