Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Vilken del av din marknadsföring är onödig?

 

Det är budgeteringstider.

En av de budgetposter som är lättast att skära i är marknadsföringsbudgeten, eftersom den till skillnad från många andra poster ses som en rörlig kostnad.

Gör det, om du anser att det gynnar företaget. Sitter du i en ledande befattning, med eller utan explicit marknadsföringsansvar, är det trots allt din skyldighet att fundera över vilken del av företagets marknadsföring som ni kan vara utan. Marknadsföring angår nämligen alla i företaget – inte bara marknadsavdelningen. Eller uttryckt med Peter F. Druckers ord (fritt översatt):

Marknadsföring är inte bara mycket mer än försäljning — det är överhuvudtaget inte en särskild aktivitet.

Marknadsföring omfattar hela affären. Marknadsföring är affären sedd ur slutresultatets synvinkel — alltså med kundens ögon.

Marknadsföring måste därför vara en angelägenhet och ett ansvar som genomsyrar alla delar av verksamheten.

Att budgetera marknadsföring handlar alltså inte bara om vad nästa mässa får kosta, hur många annonskampanjer ni har råd med eller hur mycket ni skall investera i den nya webbsajten. Det handlar om att sätta en prislapp på alla de aktiviteter och processer som behövs för att skapa, kommunicera, leverera och utbyta den nytta som ni erbjuder kunder, partners eller samhället i stort. Men kanske mest av allt om att bestämma hur mycket tid och pengar det får kosta att odla starka relationer med alla dessa människor – relationer som baseras på helt andra faktorer än produktens egenskaper och fördelar.

Misstaget många företag gör är att de förväxlar marknadsföring med reklam (eller marknadskommunikation, om du så vill).

Men din reklam är bara ett symptom på din marknadsföring, inte marknadsföringen i sig.

Se alltså 2010-års marknadsföringsbudget som den summa företaget är berett att satsa för att skapa lojala och lönsamma kunder. Alltså vad det får kosta att sätta varje befintlig och potentiell köpare, och hennes behov och önskemål, i centrum.

Drucker sa också:

Because the purpose of business is to create a customer, the business enterprise has two–and only two–basic functions: marketing and innovation. Marketing and innovation produce results; all the rest are costs.
_

Relaterade inlägg och länkar:

Kommentarer

4 svar till ”Vilken del av din marknadsföring är onödig?”

  1. Så simpelt, rakt, tydligt och välargumenterat (om än med delvis lånade ord)! Bra igen, tack!

  2. Ja, jo. Men om inte Drucker väger in en faslig massa konstiga saker i sina två kategorier så har han tokfel. Han missar ju allt som har med personalens kompetensutveckling att göra. Att investera i grey matter hävdar jag är ännu viktigare än ”produktutveckling och marknadsföring”…

  3. @Joakim Jardenberg
    Du har rätt. Men jag tror att också Drucker har rätt. I kategorin ”marknadsföring” har han ju vägt in en faslig massa saker. (Jag anser f.ö. att produktutveckling och marknadsföring kan ses som två sidor av samma mynt.)

    Om marknadsföring är affären sedd med kundens ögon och något som borde genomsyra alla delar av verksamheten, är personalens kompetens, talang och motivation nyckelfaktorer för framgångsrik marknadsföring.

    Ungefär så tror jag Drucker resonerade. Han såg marknadsföring som en filosofi och inte som t.ex. en deldisciplin inom företagsekonomi.

    Kompetensutveckling är alltså en marknadsföringsinvestering.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress