Blir reputation management på individnivå den viktigaste konkurrensfaktorn?

Gästinlägg av Per Frykman

Idag forskas och skrivs det mycket om begreppet reputation management på företagsnivå. Ett företags rykte är i olika skeden avgörande för dess framgång. Men det allt fler börjar inse är att:

Som man uppfattar medarbetaren, så uppfattar man företaget.

När jag träffar företagsledningar är det framför allt just det man vill diskutera, eftersom medarbetarna direkt påverkar företagets resultat. Det är följaktligen hög tid att införa begreppet reputation management (rykteshantering) även på individnivå. På den nivån är det dessutom förmodligen ännu viktigare än på företagsnivån. Eller som affärskonsulten och personal branding-gurun William Aruda konstaterar:

In the new world of work your reputation is the only accepted currency.

Det är individerna som skapar företagets anseende. Hade Apple varit där det är idag om det inte varit för Steve Jobs och alla extremt kreativa medarbetare som verkligen tror på Think different i sitt arbete? Rätt personer måste få utlopp för sin kreativitet i sitt jobb, om arbetsgivaren vill behålla dem och samtidigt locka fler talanger. Steve Jobs anställer bara passionerade personer som han uppmuntrar att använda sin kreativitet för att utveckla företaget. Han säger: 

Det är ingen vits med att anställa smarta människor och sedan säga åt dem vad de ska göra. Vi har anställt smarta människor för att de skall säga till oss vad vi skall göra.

Varumärket Virgin, som Richard Branson skapat, handlar om att leva livet fullt ut och göra kunder lyckliga. Företaget söker rätt person, rätt engagemang, rätt tilltro och viljan att göra det där lilla extra. Alltså människor som älskar det de gör. Utan dessa människor och deras professionella rykte hade Virgin nog inte ens existerat. Och naturligtvis lever de anställda sitt varumärke och gör det de är bäst på. Det är en viktig del av reputation management på individnivå.

Enligt många experter är personal branding i grunden rätt så okomplicerat:

Personal branding comes down to a matter of reputation.

Ditt professionella rykte är egentligen allt du har. Ryktet avgör om kunderna får förtroende för och väljer dig. Och en stor del av de köp vi gör baseras på rekommendationer. Av detta och en mängd andra skäl är det dags att du börjar fundera på vad som sägs om dig.

Ett stort problem vi har idag (eller en möjlighet, om du är öppen för den) är att vi inte har en klar bild av hur vi uppfattas av andra. Eric Schmidt, CEO på Google, uttryckte det så här i en intervju nyligen:

The only thing that people are never good at is seeing themselves as others see them.

Den bild omvärlden har av oss påverkar som sagt på ett avgörande sätt våra kundrelationer och affärsmöjligheter. Men eftersom vi i allmänhet har en bristande insikt i den bilden, bygger många företag och individer sin framtid på nyckelfaktorer som de i grunden inte är medvetna om.

Jag åt lunch med en tjej från en reklambyrå och berättade vad jag arbetar med och hur avgörande jag anser att individernas professionella rykte är. Hon konstaterade: ”Aha – mitt cred, jo det finns ju inget annat – det avgör varenda affär”. Kan det sägas tydligare och bättre? Men jag tror, hennes klarsynta uttalande till trots, att hon inte skulle kunna svara på hur hennes cred konkret ser ut och hur hon skulle kunna utveckla det vidare.

Men egentligen är arbetet med personal branding och reputation management på individnivå lika enkelt som det är naturligt. Och framförallt är det lönsamt. Därför förvånar det mig att så få arbetar med det.

För ett tag sedan publicerade William Aruda sin analys av de viktigaste trenderna 2011 inom personal branding. En av topptrenderna handlar om det han kallar för RevYOU – vikten av att utvärdera och utveckla sitt professionella rykte. ”This will be huge” siar Aruda och en helt avgörande nyckelfaktor för både individer och företag.

Jag håller med. Jag tror att reputation management på individnivå blir en extremt viktig konkurrensfaktor framöver.

Kanske t.o.m. den viktigaste av alla.

Per Frykman räknas som en av pionjärerna inom personal branding i Sverige. Under åren har han med sitt engagemang, sin nyfikenhet och sina drömmar hjälpt hundratals människor och företag att växa. Per har skrivit tre böcker, bl.a. Myten om den effektiva rekryteringen, som nominerades till bästa personal- och ledarskapsbok 2005, och Du – ett varumärke, som han skrivit tillsammans med Karin Sandin. På bloggen Du – ett varumärke delar han regelbundet med sig av sin kunskap och sina erfarenheter.

_

Relaterat:

Micco på Twitter_____ The Brand-Man på Facebook

10 thoughts on “Blir reputation management på individnivå den viktigaste konkurrensfaktorn?”

  1. @Maria Niemi
    Ja, alla dessa engelska begrepp… De gör inte livet lätt för oss direkt.

    Employer branding och reputation management handlar om samma sak, men det finns skillnader. Mycket kortfattat är employer branding arbetet att göra varumärket (företaget) till en intressant och attraktiv arbetsplats, och är därmed alltså i grunden en personalstrategi (human resource). Reputation management är, lika kortfattat, processen att kartlägga människors åsikter om varumärket och stärka varumärkets allmänna rykte, och är därmed alltså en marknadsföringstaktik.

    Du kan läsa mer om employer branding i mitt inlägg Gör ditt varumärke till en attraktiv arbetsgivare.

    (Jag vill också passa på att puffa för inlägget Skillnaden mellan strategi och taktik. Det känns relevant i det här sammanhanget.)

  2. @Maria Niemi
    Reputation management handlar för mig om företagets rykte i olika situationer.
    Det är individen som skapar de viktiga kund- och affärsrelationerna och därför är det viktigt att veta hur de uppfattas, hur deras professionella rykte ser ut.

    Därför tror jag att det är här man måste börja – med individerna.

  3. Konsekvensen av varumärkes humanisering är individens synlighet. Därför håller jag med Per Frykman att reputation management på individnivå kommer att vara avgörande framöver. Och det kommer att vara mer och mer viktig vem som jobbar på ditt företag och vilket företag du själv väljer att jobba för.

  4. @Micco
    Jag brukar ibland föredra att använda termen “reputation management” som jag tycker är ett bättre begrepp (mera lättförståeligt och vidgar synen) än det mer abstrakta “branding”, som många (främst de som inte jobbar inom marknadsföring) gärna tolkar som “reklam” (eller än värre, logotyp).

  5. @Mats
    Det är säkert så. Tyvärr.

    Men som i all kommunikation är det viktigaste inte vad du säger utan om den som du säger det till förstår vad du menar.

  6. Tack för alla synpunkter och tack Elwira för att du håller med om grundbudskapet. För att för mig är det enkelt. Det är individerna som skapar affärsrelationerna och de starka teamen. Känner man inte till medarbetarnas professionella rykte – hur man uppfattas – då famlar man lite i blindo. Vi mäter ofta på avdelnings- eller företagsnivå och jag tror att man måste ta steget till individerna.

    Många pratar idag om employer branding och jag tror att en av de viktigaste sakerna man kan arbeta med är individernas professionella rykte. De företag där man kan få utveckla detta blir attraktiva och man skapar tre vinnare: företaget, medarbetaren och kunderna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>