Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Det handlar om så mycket mer än bara en lunch

För en vecka sedan lanserades tjänsten lunchaihop.se (youguysshouldlunch.com på engelska). Lite drygt två veckor dessförinnan, närmare bestämt den 10 november, satt jag i Deportivos konferensrum i gamla stan i Stockholm tillsammans med en dryg handfull själar som samlats där för att spåna fram en idé som skulle hjälpa en vän att få ett nytt jobb. Få av oss kände någon annan i rummet, annat än från sociala medier. Ännu färre hade jobbat tillsammans tidigare.

Your friends will know you better in the first minute you meet than your acquaintances will know you in a thousand years.

Äventyret började med en tweet i slutet av oktober. Jonas Larsson, @byBalsam på Twitter, skickade ett meddelande till mig och frågade om jag hade lust att hjälpa till med ett litet projekt. Javisst, svarade jag och undrade vad för slags projekt det handlar om. ”En kampanjidé som jag vill testa på dig: Jag söker nytt jobb och ska göra en kampanj tillsammans med duktiga vänner” svarade han.

Jonas projektanställning på SVT närmade sig sitt slut. Men istället för att skicka ansökningar och CV till höger och vänster ville han göra något annorlunda – något som skulle bevisa vad han går för som digitala medier-strateg och helst något som ingen annan gjort förut.

Collaboration divides the task and multiplies the success.

Till mötet på Deportivo hade Jonas skrivit en föredömlig brief, en strukturerad agenda och en detaljerad projektplan. Ambitionen var att vi drygt två veckor efter det första (och enda) idémötet skulle lansera kampanjen. Men vilken kampanj som skulle lanseras hade vi alltså ännu inte kläckt.

Trots (eller kanske tack vare) att vi inte hade arbetat tillsammans tidigare flödade kreativiteten. Efter ett tag kläckte Stefan Ronge på Deportivo den förlösande idén: Hur ofta säger man inte att ”ni två borde träffas över en lunch”, men så händer inget?

Tillsammans utvecklade vi idén och flyttade därefter arbetet med att förverkliga lunchaihop.se till en Facebook-grupp.

Any powerful idea is absolutely fascinating and absolutely useless until we choose to use it.

Under de två veckorna som följde gjordes det mesta på Facebook; vi delade idéer, sammanställde research, det skrevs texter, föreslogs domännamn och både tekniken och designen diskuterades. Och den 28 november klockan 22:57 var sajten live.

När jag skriver det här inlägget har ca 700 lunchmöten rekommenderats. Sajten har gillats av omkring 1.000 personer på Facebook, den har delats drygt 300 gånger på Linkedin och tipsats om i mer än 500 tweets. (Den engelska versionen har använts för drygt 100 lunchmöten.)

Det har skrivits om lunchaihop.se i tidningar och på bloggar, bl.a.:

Allting börjar med en lunch | You. Me. We.
Social Media Lunch Networking Sites | Trendhunter
Länka ihop luncher via Linkedin | Restauratören
Luncha ihop – en uppmaning!
| Skilledbeyond
Vem ska du luncha med idag? | Starkdagen 2012
”Lunchaihop” ska ge karriärlyft | Resumé
Lunchaihop.se | HR Sverige
Träffa nya människor genom att #lunchaihop | Mediesverige
Lunchaihop två av dina vänner på Linkedin | Pleasecopyme
Du har din lunch, @byBalsam | Jerry Silfwer
Lunchaihop.se | Feber
Lunchaihop dina Linkedin-kontakter med lunchaihop.se | Kollegorna
Luncha ihop/You guys should lunch! | Social Media Technologies
Social – på riktigt | B2B-bloggen
Han har startat sajt för lunchdejtare | Chef
Lunchaihop.se – en genialisk tjänst | Means of Me
Så hittar du en lunchkompis på nätet | Webbterapeuten
Lunch ger karriären en smakstart | Ingenjören
Who wants to lunch? | Helloper
Lunchaihop – en succé | Wallenrud

Tjänsten uppmärksammades också på Linkedin och Cisions frukostseminarium i Göteborg, i en tweet av Gary Chou (general manager för Union Square Ventures, som står bakom Foursquare, Kickstarter, Etsy, Soundcloud, m.m.) och t.o.m. i de välrenommerade, internationella reklamtidningarna Creativity och Advertising Age.

Men vad är det som gör lunchaihop.se så tilltalande?

Jag tror att Johan Myrberger lyckats ringa in några av framgångsrecepten i ett blogginlägg (fritt översatt):

  1. Tjänsten flyttar ditt nätverk online till den verkliga världen, till fysiska möten.
  2. Du kan inte föreslå dig själv till ett lunchmöte utan måste noga överväga vilka av dina två Linkedin-kontakter du vill sammanföra.
  3. Att tjänsten är kopplad just till Linkedin antyder att det handlar om affärer, inte nöjeslunch, och att syftet med lunchaihop-förslaget är jobbrelaterat.

Men den bästa texten om varför lunchaihop.se är en meningsfull tjänst är i mitt tycke »Därför ska du fixa en dejt på lunchen« av Per Grankvist på Veckans Affärer. Han skriver bl.a.:

Om det bara vore för tillgången på pengar och den geografiska närheten mellan innovativa bolag skulle det magiska receptet som givit San Francisco och Silicon Valley sitt rykte vara kopierat för länge sedan. Men det är den generösa attityden, att det är så naturligt att vara sharing i The Bay Area, som är motsvarigheten till den hemliga såsen i Big Mac. Vi vet vad den innehåller men ändå är den så svår att få till.

Längre ner i texten berättar han:

Jag älskar att koppla ihop folk som jag tror kan ha nytta av varandra. Men jag har oftast tagit ansvar för att de ska gilla varandra, varit sammankallade till deras första lunchdejt och sedan suttit med på deras första lunchdejt som ett förkläde. Under min tid i San Franscisco lärde jag mig att det är helt onödigt. Människor som är nyfikna tycker det är kul att träffa nya människor och utforska om de kan göra saker ihop.

Och mot slutet konkluderar han:

Malin, som introducerade mig till nya tjänsten lunchaihop.se, är ironiskt nog en person jag blev introducerad för. Vår lunchdejt ledde till att jag anställde henne. Med utgångspunkt från LinkedIn gör tjänsten det enklare än någonsin att koppla ihop två kontakter man tror skulle ha nytta av varandra. Förhoppningsvis bidrar den till att vi börjar bli lika generösa med kontakter i den fysiska världen som vi är med länkar i den digitala världen.

För mig var projektet en fantastiskt spännande och lärorik erfarenhet. Jag fick uppleva den nästan magiska kraften som Steven Johnson berättar om i sitt TED-tal »Where good ideas come from«. (Och under veckan som gått har jag funderat en hel del över hur länge idén har legat och väntat på rätt sammanhang?)
_

_
Jag tror att vi alla skulle kunna utvecklas, både som individer och yrkespersoner, om vi lite oftare tog tillfället i akt att träffa människor utanför vår vanliga sociala eller professionella krets. Om vi då och då kastade in oss i projekt med människor som vi aldrig tidigare arbetat med för att lösa problem som vi aldrig tidigare har löst.

Lunchaihop.se-projektet var ett sådant tillfälle. Det genomfördes på mycket kort tid, av människor som vanligtvis inte arbetar tillsammans, i syfte att hjälpa en vän. Och alla som var med bidrog utan monetär ersättning.

Det här är gänget bakom tjänsten:

Jonas Larsson, arbetssökande – strateg och projektledare
Stefan Ronge, Deportivo – creative director
Hampus Högberg, Deportivo – designer
Fredrik Davidsson, Teknograd – backend-utveckling
Tommy Skott, Teknograd – frontend-utveckling
Per Sandström, Kollegorna – frontend-utveckling
Per Torberger, One Man Show – copywriter
Mattias Åkerberg, Please Copy Me – copywriter
Jeanette Fors-Andrée, Krisinstitutet – kommunikationsstrateg
Malin Ströman, SVT – digital strateg
Åsa Wallenrud, Lilla Gumman – planner
Micco Grönholm, Pyramid – varumärkesstrateg

Se nu till att lunchaihop dina Linkedin-kontakter; du måste ha många i ditt nätverk som du tycker borde träffas. Det handlar, trots allt, om så mycket mer än bara en lunch. Det handlar om den hemliga såsen, om att använda sociala medier för att bygga relationer i det verkliga livet, om vår tids kaffehus, den nya renässansen, om kollaborativa kombiinnovationer och om att skapa mening på många plan.

That’s how innovation happens: Chance, favors, the connected mind.

Förresten, tror du att Jonas kommer att hitta ett nytt jobb?

_

Relaterat:

Not. Det första och tredje citatet tillskrivs Richard Bach. Det andra har jag förvanskat genom att ersätta ”Teamwork” med ”Collaboration”; citatet är av okänt upphov. Det avslutande citatet är Steven Johnsons.

Kommentarer

7 svar till ”Det handlar om så mycket mer än bara en lunch”

  1. Profilbild för Claes

    Mycket bra och klok idé. Och precis, vi människor är sociala djur som vill se och träffa varandra – dock finns det en liten del nerds som kämpar bakom en skärm…

    Att koppla ihop ”bakom skärm” med ”fysikt möte” är kul – först lär man känna varandra lite i en ”trygg” miljö, och sen när man har injutit mod kan man träffas.

    Lite psykologi. ite sociologi och sen ett nytt jobb!

    Applåder!

    PS – jepp Jonas har säkerligen strax ett nytt jobb.

  2. Profilbild för Stefan

    Okej, gillar idén med att lunchaihop.

    Saknar dock länken mellan: Jonas vill ha ett jobb — lunchaihop är en bra idé — Jonas har ett jobb.

    Handlar det bara om att fylla på cv:t och visa på ytterligare ett jobb/case?

    Eller en pitch som får arbetsgivare att gilla lunchaihop så mycket att de vill anställa Jonas för att han ska fixa lika bra saker åt dem?

    Jag saknar det allra viktigaste, hur dra nytta av att en person visat sig kunna leverera och få fram ett beslut att anställa. Ser många i mitt nätverk som levererar och som det skulle vara en win-win att anställa.

  3. Profilbild för Micco

    @Stefan
    Tack för din kloka kommentar och relevanta fråga. Jag missade den poängen, förmodligen p.g.a. hemmablindhet.

    För Jonas del är tanken så klart att projektet skall vara ett konkret bevis på vad han går för som digitala medier-strateg. Dessutom 1: På lunchaihop.se kan du, om du vill, lunchaihop Jonas med någon i ditt nätverk som du tror skulle kunna ha nytta av Jonas. Dessutom 2: Jonas har på sajten listat dryga dussinet personer som han gärna skulle vilja ha en lunch med (många av dem är redan inbokade); poängen är att det Jonas kan – och det han tror sig kunna bidra med – inte riktigt kommer till sin rätt i ett gammaldags CV utan betydligt mycket bättre under ett personligt möte.

    Till exempel över en lunch.

    Men Jonas hade nog fått ett bra jobb oavsett vilken idé vi valt att realisera. Därför är jag mest glad och stolt över att jobbsökarkampanjen faktiskt resulterade i något som blev så mycket mer än bara en kampanj: En tjänst som jag anser erbjuder verklig nytta, och som jag hoppas kan leva vidare långt efter det att Jonas hittat sin drömarbetsplats.

  4. Profilbild för Jonas Larsson

    @Stefan
    Roligt att du gillar idén Stefan!

    Osäker på om jag förstår din fråga, men jag gör ett försök. Min projektanställning går ut vid årsskiftet och efter det har jag alltså inget jobb. Tjänsten ger mig en möjlighet att träffa och knyta nya kontakter samtidigt som andra som vill dela med sig av sitt nätverk också kan lunchaihop andra med varandra.

    Om och när ett företag vill anställa är ofta en fråga om tajming, att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Som du skriver så finns det massor med duktiga människor som kan leverera, men i slutänden styrs allt av tillgång och efterfrågan.

    Jag tror inte att en arbetsgivare ser Lunchaihop i sig som ett skäl att anställa mig. Det räcker inte. Däremot kan det visa en del av vem jag är och vad jag kan göra tillsammans med andra.

  5. […] vi första gången hörde talas om konceptet #lunchaihop insåg vi snabbt att detta är en idé med enorm potential. En möjlighet för […]

  6. Profilbild för Annika Mayer

    Jag älskar Lunchaihop. Nu har jag lunchat ihop Jonas med två finfina personer. Säger som jag brukar efter alla konferenser och kurser man går på; föder det bara en enda ny bra idé så har det varit värt det. Och det gör det ju alltid.

  7. Profilbild för Ylva Maria

    Fett inlegg om en fet grej! TACK!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress