Jag har på ett eller annat sätt arbetat med att bygga varumärken sedan slutet av 1980-talet. Under åren har jag fått se ett stort antal svenska och utländska företag från insidan och jag har lärt mig otroligt mycket om vilka utmaningar de brottas med och varför. I bagaget har jag samlat på mig en hel del användbara insikter i vad som krävs för att en verksamhet skall gå från en medioker till en exceptionell tillvaro. Och förhoppningsvis har jag också lyckats inspirera och bidra till mina uppdragsgivares framgång längs vägen.
De senaste sex åren har jag haft en rolig och lärorik tid på Pyramid. Jag har fått jobba med några av Nordens mest spännande företag och drivna ledare. På vardagarna har jag delat hemvist med människor som jag gillar och vars yrkeskompetens jag beundrar. Och tillsammans har vi förvandlat Pyramid från att ha varit betraktat som en duktig byrå bland många till att vara den odiskutabelt främsta business-to-business-byrån i Sverige – högst sannolikt i Norden.
Sedan hösten 2011 har jag arbetat en hel del med offentlig sektor, närmare bestämt med Helsingborgs stad. Där har jag mött en organisation med mycket stora ambitioner och modiga framtidsdrömmar. Det märkte jag inte minst när jag fick förmånen att delta i arbetet att formulera en ny, gemensam vision för staden, Helsingborg 2035. Visionen klubbades i kommunfullmäktige i november 2012, med stöd från samtliga partier.
Att arbeta med en stad och dess strategiska frågor (jag har deltagit i en handfull olika projekt vid det här laget, vid sidan av visionsprojektet) har varit oväntat stimulerande. Jag har upplevt en ny slags nyfikenhet på och lust för jobbet. Och mina uppdrag har känts meningsfulla på ett djupare plan, kanske till viss del för att jag så innerligt gillar och trivs i Helsingborg.
Den 15 september kommer jag att träda in i en för mig helt ny roll. Jag blir kommunikationsdirektör i Helsingborgs stad med ansvar för stadens strategiska kommunikation och IT-utveckling. Jag har naturligtvis stor respekt för utmaningen att gå från en konsultroll på en medelstor reklambyrå till en ledande befattning i en av Sveriges 10 största kommuner. Jag vet att jag kliver in i en värld som på många sätt är obekant. Mycket kommer m.a.o. att vara nytt. Men mycket av det jag lärt mig under åren kommer både jag och mina blivande kolleger också att ha stor nytta av. Dessutom vet jag, efter drygt två och ett halvt års konsultuppdrag för Helsingborgs stad, att jag hamnar i ett lag med härligt kompetenta, ambitiösa och hjälpsamma människor.
Två av mina starkaste drivkrafter professionellt har så länge jag kan minnas varit att få lära mig något nytt och kunna anta nya utmaningar. Det får mig att känna lust och glädje för jobbet. Kort sagt, jag går igång på svåra uppgifter – ju svårare, desto roligare.
Därför är jag full av förväntningar och förhoppningar på det som väntar mig i min nya roll. Det kittlar t.o.m. lite inombords. Och jag är så klart också mycket stolt över att ha erbjudits möjligheten att arbeta med utvecklingen av min hemstad. Jag kan inte sammanfatta det hela bättre än med: ”Det känns helt rätt”.
Jag kommer att fortsätta att föreläsa om bl.a. framgångsrikt varumärkesbyggande och kommunikation som driver beteende. Och jag räknar med att så småningom bli en mer frekvent bloggare än jag har varit det senaste året.
Till dess, ha en fantastisk sommar och…
Lev Väl!
Micco
_
Relaterat:
- En varumärkessnubbe byter sida och blir kommungubbe
- Sydsvenskan: Han blir ny kommunikationschef
- Näringsliv: Jag är fåfäng och märkesfokuserad
- Resumé: Varumärkesguru ska lyfta Helsingborg
- Dagens Opinion: Micco rattar Helsingborgs vision
_
Lämna ett svar