Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Fröken Varumärke utsedd

Idag presenterar Veckans Affärer en varumärkesundersökning under rubriken ”Här är krisens vinnare”. Undersökningen, som gjorts i samarbete med utmärkta varumärkesbyrån Rewir, sägs ge svar på dels vilka varumärken som är de mest beundrade och inspirerande, dels vilka som anses ha stärkts respektive försvagats av krisen.

Det är kul läsning. Men tyvärr en missvisande mätning, dessutom presenterad under en minst sagt överambitiös rubrik.

Frågorna var nämligen helt öppna; till exempel: Vilket varumärke beundrar du mest?

Den som svarar hugger således till med ett varumärke som hon eller han har högt i medvetandet, varför det endast är de mest kända varumärkena som jämförs. Och därmed blir undersökningen tyvärr bara ännu en kändismätning (vilket också resultatet bekräftar).

Jag tror nämligen inte att det är just dessa varumärken som egentligen är de mest beundrade och inspirerande. Det finns många varumärken som inte dyker upp i huvudet spontant, men som är högt beundrade i sina respektive kategorier. Jag skulle gissa att Fjällräven är ett sådant exempel. Absolut Vodka, Odd Molly och Spotify likaså. Och inom business-to-business finns många fler.

Ännu mer tvivlar jag på att undersökningen ger svar på krisens verkliga vinnare och förlorare. Just de frågorna är nämligen ytterst svåra att svara på ur ett strikt varumärkesperspektiv.

Ett starkt varumärke kännetecknas av hög preferens och lojalitet bortom det rationella. Om ett varumärke är allmänt välkänt och beundrat har alltså mycket litet, eller inget, att göra med om det de facto bidrar till att generera fler kunder, sälja fler produkter eller motivera ett högre pris.

Och det är dessa faktorer som skiljer vinnare från förlorare. (Läs mer här.)

Vilket varumärke är då det mest beundrade enligt VA:s och Rewirs undersökning? Överlägset IKEA, så klart. Följt av Coca-Cola, Apple, Volvo och Arla.

_
Jag har f.ö. också genomfört en (totalt ovetenskaplig) popularitetsmätning. I ett tidigare inlägg ställde jag frågan ”Vilka varumärken tror du är mest älskade?”. Den listan toppas också av IKEA,  följt av Absolut, Fjällräven, H&M och Odd Molly.

_

Relaterat inlägg: Svenska företag har ingen aning om vad deras varumärken är värda

Kommentarer

3 svar till ”Fröken Varumärke utsedd”

  1. Profilbild för Niklas Persson
    Niklas Persson

    Utmärkt inlägg, håller helt med.

    Jag läste själv det där i VA. Blev först nyfiken av rubriken, men besviken när jag läste om hur de gått tillväga. Det är ju precis sånt där vi marknadsförare borde sluta med om vi vill bli tagna på allvar av styrelser och företagsledningar. Att bygga varumärken handlar om att tjäna mer pengar, inte bli omtyckt – att vara omtyckt är ett medel, inte ett mål.

  2. Profilbild för Irak-Lena

    VA verkar mest svamla. Alla dessa vederhäftiga påståenden, finns de belagda? Eller är det åskiter som uttrycks som om det vore fakta? Såklart att varumärken som blir mycket omskrivna i media och i bloggar kanske tjänar på det. Alldeles GRATIS dessutom. Men de nya varumärken som skapas i och med rådande krisstämning, vad händer med dem? Ditt irfågasättande är med andra ord helt berättigat, tror en ”dummie” inom området.

  3. Profilbild för C-G
    C-G

    Svenskan skrev igår om Fjällräven. Under tema: Corporate Story telling

    Finanskrisen har slagit hårt mot modeindustrin. Men ett företag trotsar konjunkturen. Norrländska Fjällräven gör rekordvinster när konkurrenterna backar. Vi undersöker berättandets betydelse inom modern marknadsföring och historien bakom logotypen som blivit en folkhemssymbol.

    http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2726915.svd

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress