Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Allt som du läst kan vara fel

 

Jag fick en rättfram kommentar* till mitt förra inlägg, Vägen till positiva resultat:

Nja, liiite för kategoriskt där, även om du har en bra poäng…

Kommentaren skrevs av Per Torberger, copywriter, journalist och kommunikatör som bloggar på läsvärda Pers Värld, och som arbetat på bl.a. CAP&Design och Resumé.

Jag har stor respekt för Pers åsikter, och under helgen har jag funderat en hel del på hans kommentar. Men inte för att jag har en annan åsikt. Jag är helt enig med Per i att jag tenderar att bli kategorisk – kanske för kategorisk. Jag generaliserar och förenklar, och jag gör det medvetet.

Min ambition med blogginläggen (eller åtminstone med de flesta av dem) är att hitta och beskriva enkla, tydliga mönster i tämligen komplexa och kaotiska sammanhang. Det innebär att jag ibland måste ignorera många andra, mer eller mindre möjliga, ”sanningar”. Men det är också min ambition att göra det utan att min personliga tolkning av verkligheten upplevs som en absolut sanning (det finns nämligen inga sådana).

Det är svårt.

Därför skriver och publicerar jag mina inlägg med viss vånda. Om du bloggar, känner du säkert igen känslan: Är det här verkligen bra? Är det intressant? Har jag tänkt rätt? Hur kategorisk behöver jag vara för att min tanke ska bli tydlig? Hur mycket kan jag generalisera utan att verkligheten suddas ut? Gör min förenkling frågan enklare, eller leder förenklingen till ökad komplexitet?

Varje inlägg är m.a.o. en balansgång: Att dels lyckas belysa de enligt mig viktigaste aspekterna i frågan, dels hålla möjligheten öppen för alternativa tolkningar av verkligheten – och samtidigt skriva så pass kort att åtminstone de mest intresserade orkar läsa inlägget.

Ibland lyckas jag bättre, ibland sämre.

Och det här du kommer in.

Du kan nämligen hjälpa mig att bli bättre, hjälpa mig att lära mig mer och vidga mina vyer. Trots allt: De enda människor som jag kan lära mig mer av är de med andra insikter och åsikter än mina egna.

Eller som jedimästaren Obi-Wan Kenobi uttryckte det:

Many of the truths we cling to depend greatly on our point of view.

Därför vill jag be dig som läsare av den har bloggen att oftare göra som Per. Läs mina inlägg kritiskt. Tala om för mig när du tycker att jag blir för kategorisk. Skriv en kommentar när du känner att jag borde varit mer nyanserad. Och ge mig mothugg när du inte håller med. (Så klart får du gärna också skriva några rader när du tycker att jag har rätt, om du vill göra mig glad.)

Jag kommer nämligen att fortsätta förenkla, kategorisera och generalisera; alternativet för mig är att inte skriva alls. Men jag gör det fullt medveten om att marknadsföring, varumärkesutveckling och reklam kan bedrivas på oändligt många olika sätt. Alla kan vara bra, alla kan vara dåliga. Det enda som räknas är resultatet.

Och allt som jag skrivit på den här bloggen kan vara fel.
_

Fem inlägg som kan vara för kategoriska, generaliserande eller förenklande:

* Kommentaren skrevs på Facebook och var längre, men jag har utelämnat det som jag bedömt inte har relevans för det här inlägget.

Kommentarer

9 svar till ”Allt som du läst kan vara fel”

  1. Carin Fredlund

    Oroa dig inte! Generalisering och förenkling är nog nödvändigt av pedagogiska skäl. Och du är en klok och intressant pedagog, som definitivt inte ska bli försiktigare eller tyst.

  2. Pang! Där ökade trovärdigheten på allt annat du skriver på bloggen med 25-30 procent.

    😀

  3. […] Allt som du läst kan vara fel – Så härligt och befriande att läsa om någon som vill att man kritiskt granskar, annars är det ju lättare att hålla med. Iofs så håller jag väl med för det mesta, men precis som Micco skriver så behöver vi bli granskade emellanåt för att kunna uttrycka oss enklare och bättre i dessa komplexa frågor. […]

  4. @Carin Fredlund
    Tack! Nu blev jag glad! 😀

    @Markus “LAKE” Berglund
    Tack! Det var snällt sagt.

  5. Spännande inlägg! Det du skriver om kan fungera för en del men inte för andra. Det gäller det mesta som man läser på internet. Fungerar det inte, låt det då bara gå förbi dig varifrån den än kommer. Lite halvflumming film som man kan se på nätet (The Secret). Kanske ökar förståelsen, lagen om attraktion speglar vad som fungerar och inte fungerar.

  6. Bra resonerat. Men framförallt: en mycket bra rubrik!

  7. @Per Robert Öhlin
    Ibland får man till det…
    😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress