Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Till Rolf van den Brink, krönikör på Dagens Media

I det förra inlägget presenterade jag Generation G (där G står för generositet, inte girighet), samt det sociala och beteendemässiga skiftet vi bevittnar i och med att spelreglerna för privata och affärsmässiga relationer har förändrats i grunden.

Att det här skiftet ibland kan vara svårt att greppa framgår av Rolf van den Brinks två senaste krönikor på dagensmedia.se.

I den första ifrågasätter han motivet hos de bloggare som ställer upp gratis i Mindparks bloggteam, och menar att det måste handla om att etablera maktpositioner på den digitala arenan (han referar f.ö. till oss som varandes nyttiga idioter som stöttar en riskkapitalist in spe).

När Joakim Jardenberg, som äger Mindpark, replikerar att det faktiskt inte handlar om mer än kollaborativt skapande och samarbete, riktar Rolf van den Brink i den andra krönikan in sig på pengar, och undrar vem som betalar Joakims och min lön (och kallar f.ö Mindparks bloggteam för lydiga digitala proggare).

Mina motiv att ingå i Mindparks bloggteam är enkla:

  • Jag lär mig nytt genom att ingå i sammanhang med kloka människor.
  • Jag utökar mitt professionella kontaktnät genom att vara aktiv där min kompetens efterfrågas.
  • Jag bygger relationer genom att bjuda in till en öppen dialog med kunder och potentiella kunder.
  • Jag utvecklas, både som yrkes- och privatperson, genom att tvingas samla mina ofta klustrade tankar i (någorlunda) koncisa och begripliga texter.
  • Jag ställer ut min kompetens som marknadsförings- och varumärkeskonsult till allmän granskning och bedömning (vilket förhoppningsvis gynnar mig i min yrkesroll).
  • Jag vidgar mina vyer och nyanserar mina kunskaper genom att ta del av andras åsikter och insikter.
  • Jag finner personlig tillfredsställelse i – och får eventuellt viss status av – någonting annat än av att konsumera mest eller bäst.

Min lön betalas av min arbetsgivare (hur Joakim livnär sig redogör han för här). Idén att det alltid måste finnas en gömd, girig agenda tillhör det förflutna. För många individer är ”att ge” redan det nya ”att ta”, och ”att dela” det nya ”att ge”.

Dessutom anser jag att det i mediebranschen har saknats en tankesmedja med viljan och förmågan att göra mer djupgående analyser, mer värdeskapande betraktelser och föra mer öppna debatter kring det som skett, sker och kommer att ske. Något som även PR-konsulten Jerry Silfwer antyder på sin blogg Doktor Spinn: ”… med handen på hjärtat undrar jag om inte Mindpark-gänget kommer att leverera detta med större ackuratess än vad branschpressen lyckats med hittills”.

. _

Relaterade inlägg:

small twitter_logo Följ mig på Twitter

Kommentarer

9 svar till ”Till Rolf van den Brink, krönikör på Dagens Media”

  1. Profilbild för liffeman

    Heja Micco! Bra skrivet. Visst finns det människor som fortfarande fokuserar på makt, pengar och gömda agendor. Men i min bok får de inget förtroende och blir förlorarna i det långa loppet. Jag tycker att Mindpark’s initiativ är lysande och absolut nödvändig för utvecklingen av branschen. Lycka till!

  2. […] Till Rolf van den Brink, krönikör på Dagens Media | The Brand-ManVarumärkesexperten Micco ger sin syn på det resonemang som RvdB lagt fram. Hans synpunkter om varför han bloggar gratis tror jag är signifikativa för många – åtminstone är de giltiga för mitt eget bloggande. […]

  3. Profilbild för Micco

    @liffeman
    Tack liffeman, det värmer.

    Och precis som du antyder är högst sannolikt just graden människors förtroende gentemot personen, varumärket, institutionen, etc. nyckelfaktorn för framgång framöver.

    Att vara omtänksam och generös är en grundförutsättning om man vill ha andras förtroende – alltså att minska sin självfokusering. Att ha förtroende för andra är ett ypperligt sätt att bevisa det.

  4. Profilbild för Johan Jenefeldt

    Jag håller med, på varje punkt. Vill lägga till en dock. Kanske den mest bidragande och grundläggande i den mänskliga naturen. Att synas. Att bli bekräftad. Vem vill inte bli sedd tillsammans med andra smarta och framstående personer? Vem vill inte att de man skriver skall bli läst av fler personer? Jag skulle vilja påstå att det är en mångt mycket mer kraftfull aspekt än pengar. Och vad är det för fel på det? Inget.

  5. […] Till Rolf van den Brink, krönikör på Dagens Media | The Brand-Man […]

  6. […] Delade Till Rolf van den Brink, krönikör på Dagens Media | The Brand-Man […]

  7. […] vecka blir det kickoff på Clarion och så sälj, sälj, sälj. Ägnar för mycket tid till att bråka med bloggetablissemanget. Jag vet inte varför egentligen. Bloggar som mediekanal är en underbar […]

  8. […] Micco, The Brand-man: ” Till Rolf van den Brink, krönikör på Dagens Media”. […]

  9. […] Till Rolf van den Brink, krönikör på Dagens Media | The Brand-Man – Bra Micco! Den hemliga agendans tid är förbi. Vi måste acceptera den nya tiden och medias roll iden. Jag tjänar inte en krona på att blogga – men jag tjänar förtroende. Det är värt mer i det långa loppet i min bok. Spara / dela med dig […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress