Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Gratis är självklart och lönsamt

the_guardian_mobileMedianåldern i världen är 28,4 år. Hälften av jordens befolkning är m.a.o. födda på 1980-talet eller senare. En enorm generation för vilka PC:s, mobiltelefoner och Internet är något självklart, och som vuxit upp med föreställningen att det mesta på Internet är gratis. Musik är gratis. Film är gratis. Programvara är gratis. Uppslagsverk är gratis. Nyheter är gratis. Ja, du förstår poängen.

I takt med att den här generationen blir allt mer inflytelserik kommer också kraven på värde att öka. Om något inte är gratis – varför?

Alltså måste allt fler företag hitta sätt att spela ut sitt ”gratis-kort”.

När Barack Obama svor presidenteden bjöd Krispy Kreme på gratis kaffe. Diesel bjöd på gratisdush, handduk, schampo och rena underkläder på den holländska musikfestivalen Pinkpop. Och The Guardian har öppnat upp sitt arkiv så att alla kan komma åt tidningens över en miljon artiklar – gratis.

Sharing is caring, heter det på engelska. Den som delar med sig bryr sig om. Den som bryr sig om blir mer omtyckt. Och den som blir omtyckt säljer mer.

Svårare än så är det inte. Arbeta med gratis, inte mot gratis.

Något f.ö. jag själv, genom att gratis dela med mig av mina åsikter och insikter i den här bloggen, också tillämpar.

_

Relaterade inlägg: Delning blir en mångmiljardindustri | Missnöjda kunder kan inte lagstiftas bort
Tips på saker som är gratis finns bl.a. på: alltgratis.com, gratissaker.nu och gratiskungen.se.

Kommentarer

16 svar till ”Gratis är självklart och lönsamt”

  1. Profilbild för gastlind
    gastlind

    ”Medianåldern i världen är 28,4 år. Hälften av jordens befolkning är m.a.o. födda på 1980-talet eller senare. En enorm generation för vilka PC:s, mobiltelefoner och Internet är något självklart,”

    Här tänker du fel.

    Du förutsätter att alla människor (specifikt alla unga) har tillgång till internet och annan typ av telekommunikation. Det stämmer helt enkelt inte. De flesta länder som drar ner medianåldern är så fattiga att deras unga inte alls har någon tillgång till internet eller mobiltelefoner.

    Kolla på medianåldern i västvärlden och de lite mer industrialiserade länderna i ostasien (Taiwan, Japan m.m.) om du vill få seriösa siffror att publicera.

  2. Profilbild för Micco

    @gastlind
    Jag väntade på den kommentaren 🙂

    Du har naturligtvis rätt – medianåldern är betydligt lägre i utvecklingsländerna än i de industrialiserade. Tack för att du påpekar mitt slarv i resonemanget.

    Det är dock svårt att hitta bra fakta; vad gäller medianålder i industri- respektive utvecklingsländerna relaterat till var de flesta Internetanvändarna finns och hur gamla dessa användare är (har du sådan information är du mer än välkommen att dela med dig).

    Jag kollade dock på http://www.internetworldstats.com/stats.htm. Där framgår att 41% av alla Internetanvändare finns i Asien, 16% i Nordamerika och 24% i Europa. Syd- och Latinamerika står för 10% av användarna.

    Medianåldern i några av de största Internetländerna är: Kina 34,1 år (300 miljoner användare), USA 36,7 år (220 miljoner användare), Indien 25,3 år (81 miljoner användare) och Brasilien 28,6 år (68 miljoner användare). (Största Internetland i Europa är f.ö. Tyskland, med 55 miljoner användare, och där är medianåldern 43,8 år.)

    Alltså: Hälften av jordens befolkning ÄR de facto födda på 1980-talet eller senare. Och generationen som vuxit upp med PC:s, mobiltelefoner och Internet ÄR enorm. De representerar dock (sannolikt) INTE hälften av jordens befolkning, vilket jag alltså felaktigt antydde, eftersom en del av den halvan (förmodligen) är födda i mitten eller slutet på 1970-talet.

  3. Profilbild för Andreas

    Rätt använt kan gratis vara mycket lönsamt. Det har vi sett mängder av exempel som visar. Förutsättningen är ett smart tänk utifrån konsumenternas perspektiv, men naturligtvis också att det finns någon form av värde i anknytning till det som är gratis, något som någon är beredd att betala för. Det måste inte alltid vara slutkonsumenten, det kan lika väl vara någon annan.

    I musikindustrin skulle värdet kunna vara konserter, merchandise, exklusiva utgåvor, signerade fysiska kopior eller något annat – medan digitala kopior av musiken skulle kunna spridas gratis för att marknadsföra artisten eller skivbolaget som varumärke. Det görs redan i stor omfattning bland mindre kända band på nätet. Ändå påstås det vara omöjligt från teknikfientligt håll.

    Praktiskt nog gäller en enkel regel: Den som inte följer med, åker förr eller senare ut. Frågan är bara hur många integritetskränkande lagar som hinner införas under tiden ”kampen mot piratkopieringen” (och, intressant nog, mot konkurrensen från de som lagligt sprider kultur gratis) slutar handla om fildelning…

  4. Profilbild för gastlind
    gastlind

    Du jämför äpplen med päron.

    Medianåldern av befolkningen i själva länderna i stort är ju inte så intressant. Det du vill ha är väl andelen födda 80 eller senare som dessutom har internetuppkoppling jämfört med hela jordens befolkning?

    Isåfall ser vi att det garanterat är mycket mindre än hälften av I-ländernas befolkning. Plus troligtvis mycket lägre ändå för U-länderna (även om de har större andel unga så har de väldigt mycket mindre internettillgång).

  5. Profilbild för Micco

    @gastlind
    Jag tror faktiskt att du har fel i ditt antagande. Jag tror nämligen att det i de stora Internetländerna är de yngre som använder Internet mer än de äldre.

    Tyvärr har jag ytterst lite fakta att stödja mig på (åter igen: Har du bättre information, dela gärna med dig). Men i den utmärkta boken ”Catching Up Fast”, av Göran Thorstenson, Patrik Lockne och Ola Spännar, finns en kartläggning av åtminstone Kinas Internetanvändare. Där framgår bl.a. att 83% av Kinas Internetanvändare är under 36 år och att Internetpenetrationen bland kineser som är mellan 18 och 24 år är nästan 40%. (Boken kan beställas bl.a. här: http://www.amazon.com/gp/product/9163309416)

    Med det sagt: Jag hävdar alltså INTE att hälften av världens befolkning använder Internet. Jag hävdar dock att generationen som vuxit upp med mobilelefoner, PC:s och Internet är enorm.

  6. Profilbild för Magnus

    @gastlind
    Vad är det du försöker säga? Har det med ämnet att göra eller är det bara en ’hang-up’?

  7. Profilbild för Friskytten

    There is no such thing as a free lunch.

    Jag tror varken på en värld där upphovsmän ska jobba gratis, som fildelarna föreställer sig eller en värld där fildelning inte existerar.

    Frågan är då hur upphovsmännen ska få betalt för sitt arbete. Reklam ligger kanske nära till hands, men vem vill egentligen leva i en värld där storföretagen styr ännu mer än de redan gör?

    Jag har inget svar på dessa frågor, men det är till syvende og sidst den gåtan som måste lösas.

    friskytten.blogg.se

  8. Profilbild för Mogonen
    Mogonen

    Ingenting är gratis.

  9. Profilbild för Dennis Nilsson

    @Mogonen
    ”Ingenting är gratis.”

    Det är det.

    Du har fått förmånen att få ett liv gratis, och till på råga har du begåvats med intelligens, det också gratis. Luften du andas är gratis. Solen som lyser och värmer dig är också gratis.

    Hade du inte fått livet gratis, så hade du istället blivit född till ett visst ändamål, ex-vis att vara någons slav.

  10. Profilbild för Mogonen
    Mogonen

    Dennis, du förstår nog vad jag är ute efter.

    Jag kanske borde sagt ”ingenting som har ett kommersiellt värde är gratis”, så hade vi kanske kunnat undvika den här patetiska dialogen… 😉

  11. Profilbild för IzeB
    IzeB

    Om det inte hade funnits massor gratissaker att fylla sina stora hårddiskar med skulle det aldrig funnits behov av TB-stora diskar (annat än för företag möligtvis).

    Och utan det behovet skulle det inte vara lika lönsamt kosta på utvecklingen med att få in mer data på mindre yta.

    Det är behovet av billig lagringskraft (såväl som snabbhet och minneskapacitet mm) som drivit fram en stor del av utvecklingen av den privata datamarknaden.

    Det är välkänt att det kan gå åt årslöner att fylla dagens mp3-spelare på enbart laglig väg. Finns ingen mening längre att inneha tex en 60gb’s Ipod när det skulle kosta astromiska summor att fylla den.

    Privatdatormarknaden kommer att rasa om fildelningen stoppas.
    Vad ska man med en ”tom” dator till, om man nu inte har råd att köpa 3-4 spel i månaden ca: 2000 spänn, gå med hela familjen på bio ca 10 ggr i månaden, två vuxna, två barn á ca 100 kr = 4000 spänn i månaden!!!
    De bolag som tror på att det kommer ske misstar sig grymt.

    Därför borde kanske tex hårddiskar och annan hårdvara beläggas med en avgift, som skulle betala fildelandet, och därmed göra det lagligt?

  12. Profilbild för Manne
    Manne

    Ize: hårddiskar, mp3spelare och brännbara skivor är redan belagda med sådan skatt, den kom om jag inte minns fel väldigt nära millenieskiftet^^

  13. Profilbild för gastlind
    gastlind

    @Friskytten
    Hejsan. Upphovsmän ska ha ideell upphovsrätt (ensamrätt att hävda att man skapat verket och rätt att bli förknippad med det), ensamrätt att få inkomster för sitt verk en begränsad tid. Den tiden ska i vilket fall vara såpass begränsad att upphovsmannen faktiskt kan motiveras att nyskapa. Varför skulle man ha ensamrätt att begära pengar för ett arbete man gjort för jättelängesedan? Det är minsann inte många yrkesgrupper som har det privilegiet! X antal år EFTER upphovsmannens död är ju bizarrt.. Rätt att ”kontrollera distribution” är ju löjligt. Det går helt enkelt inte om vi ej ska slänga det fria samhället i toalettstolen på köpet.

  14. Profilbild för gastlind
    gastlind

    @IzeB
    Saken är att det finns redan en ”kasettavgift”. Och den tillämpas på de flesta lagringsmedia.

  15. Profilbild för gastlind
    gastlind

    @Magnus

    Jag störde mig på ett sakfel. Man kan inte räkna på den tillgängliga statistiken som the Brand-Man gjorde 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress