Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Mina kära vänner…

mina_blogg_vanner

Det finns en hel del riktigt bra bloggar i Sverige om marknadsföring, reklam, media, webb och design. I det här inlägget tänkte lyfta fram några av dem; bloggar som jag gillar och som jag tror att du som läsare av The Brand-Man också skulle kunna uppskatta.

Samtliga presenterade bloggar har dessutom det gemensamt att de är nominerade i bloggtävlingen YABA, Yet Another Blog Award. Tävlingen arrangeras årligen av digitalbyrån Daytona, och det som gör den särskilt intressant är att det är bloggläsarna som både får nominera och rösta fram sina favoriter. Tävlingen pågår i skrivande stund, och du kan rösta på din favoritblogg fram till den 4 mars.

Utan någon som helst rangordning: Här följer 15 bloggar väl värda ett besök, en utvärdering och kanhända också din röst.

Trevlig läsning!

_

Blog of Ronnestam
Blog of Ronnestam är (huvudsakligen) skriven på engelska och kretsar kring innovation, varumärkesbyggande och kommunikation. Den skrivs av kreatören, innovatören och entreprenören Johan Ronnestam – nyligen utsedd till Sveriges mest inflytelserika auktoritet inom digital kommunikation och reklam, i Microsoft Advertising och Indikats omröstning bland marknadsförare i Sverige.

Några smakprov:

Doktor Spinn
Doktor Spinn är Jerry Silfwers blogg med fokus på pr och pr-Sverige. Utöver regelbundna s.k. Smurftips (företrädesvis länkar till läsvärt), publicerar Jerry sina insikter i och åsikter om pr i allmänhet och de sociala medierna i synnerhet. Jerry Silfwer är affärsområdeschef för sociala medier på pr-byrån Springtime och initiativtagare till nätverket PR of Sweden.

Några smakprov:

The Girls of Florida
The Girls of Florida är en lättsam spaning på reklam och reklamvärlden, blandat med högst personliga vardagsbetraktelser. Eller som Nina och Helena själv uttrycker det: ”Reklamvärldens hetaste brudar bloggar om vad som faller dom in. Varken mer eller mindre.”

Några smakprov:

Joinsimon
Joinsimon är Simon Sundéns blogg om sökmotoroptimering, internetmarknadsföring och webbtjänster. Simon Sundén är digital director och delägare på reklambyrån Honesty, och en erkänt framstående strateg inom trafikgenerering via sökmotorer och sociala medier.

Några smakprov:

Bjornalberts
Bjornalberts är en blogg om kommunikation, tjänster och affärsutveckling i digitala mediekanaler. Bloggen skrivs av Björn Alberts, som dagligdags agerar spindeln som spinner nät mellan strategisk varumärkeskunskap och taktisk digital marknadsföring.

Några smakprov:

Not Another Planning Blog
Not Another Planning Blog är en korsning mellan planningblogg, kreatörsblogg och en personlig betraktelse på den underliga värld som handlar om marknadskommunikation. Bloggen skrivs av Nina Åkestam, copywriter på reklambyrån Garbergs.

Några smakprov:

Jardenberg unedited
Jardenberg unedited är bloggen med stenkoll på medievärlden – gårdagens, dagens och morgondagens. Här varvar Joakim Jardenberg regelbundna morgonpostningar, i vilka han reflekterar över det senaste dygnets mediehändelser, med reaktioner på skeenden i samhället samt en och annan mer personlig funderig.

Några smakprov:

The Planning Lab
The Planning Lab är Leon Phangs blogg för kreativa planners och strategiska kreatörer. Den är skriven på engelska och har lika många läsare i USA som i Sverige. Leon Phang är planner på reklambyrån Jung von Matt i Stockholm.

Några smakprov:

Strandh.DigitalPR
Strandh.DigitalPR är en blogg om planning – med fokus på digitala och sociala medier. Strandh.DigitalPR är också namnet på creative plannern, sociala mediestrategen och f.d. prästen Niclas Strandhs företag, som erbjuder hjälp för uppdragsgivare att lyckas med effektiv konversationsmarknadsföring i det digitala landskapet.

Några smakprov:

Do not fear mistakes, there are none
Bloggen är Dan Landins tanke- och idéventil, och innehåller både spontana och genomtänkta betraktelser på bl.a. varumärkesbyggande och reklam. Dan Landin är strategic planner och delägare på reklambyrån Åkestam.Holst. Han säger att ”ju mer jag lär mig om kommunikation och människor desto mer inser jag hur lite jag vet”.

Några smakprov:

Pers Värld
Pers Värld är Per Torbergers blogg om reklam och design – om kommunikation, helt enkelt. Per Torberger är copywriter och kommunikationskonsult, med ett förflutet som journalist. På bloggen blandar han sylvassa analyser av aktuella händelser med personliga tankar om skrivandet.

Några smakprov:

Nikke Index
Nikke Index är en levande blogglegend som funnits sedan 1999. Bloggen skrivs av Nikke Lindqvist och kretsar kring dels de mer udda företeelserna på webben, dels sökmotoroptimering i allmänhet och, på senare tid, Google i synnerhet (eftersom allt som Google gör har en påverkan på Internet).

Några smakprov:

inUseful
inUseful är skriven av de anställda på användbarhets-, interaktions- och designbyrån med samma namn. Bloggens innehåll kretsar följaktligen kring åsikter om, insikter i och idéer på det mesta som har med design och användarupplevelser att göra.

Några smarkprov:

Same Same But Different
Same Same But Different är en blogg som resonerar kring mötet mellan gamla och nya medier. Bloggen grundades av journalisten och bloggaren Sofia Mirjamsdotter, med bakgrund på bl.a. SVT och SR, och Niclas Strandh. Inläggen skrivs av dryga dussinet namnkunniga digniteter från medie- och kommunikationsbranscherna.

Några smakprov:

Please Copy Me
Please Copy Me är en blogg om att skriva reklam. Den uppmuntrar till diskussion om gamla och nya kampanjer, gamla och nya ord, gamla och nya sanningar. Bloggen är en institution i Reklamsverige och skrivs av Mattias Åkerberg, copywriter på göteborgsbyrån Valentin & Byhr.

Några smakprov:

_

Tycker du att jag har glömt någon blogg som förtjänar att lyftas fram, din egen eller någon annans, tveka inte att tala om det för mig. Ett sätt att göra det är genom en kommetar till det här inlägget, ett annat genom att skicka mig ett mejl (mina kontaktuppgifter hittar du här).

_

Relaterat:

small twitter_logo Vill du språka med mig på Twitter?

Kommentarer

13 svar till ”Mina kära vänner…”

  1. Jag sitter hemma och avnjuter en fin single malt med en god vän. Den är rökig, lite lagom balanserad och ungefär 21 år yngre än vad jag är. Helt plötsligt springer jag på en trackback från dig och vips verkar whiskyn avge en mer sofistikerad och tidlös smakupplevelse.

    Tack!

  2. Wow vilken lista! Jättefina introduktioner till många innehållsrika och kvalitativa bloggar. Det värmer att, i den kalla vintermorgonen på bussen, kvalificera in på listan. Dessutom en lista skapad av en av de skarpaste varumärkeshjärnorna jag har nöjet att följa!

    Tack Micco!

  3. […] Svenska bloggar | Marknadsföring Varumärke Branding Reklam Sociala Medier PR Design | The Brand-Ma… […]

  4. Hej! Jag vill tipsa om sajten jag jobbar för http://www.appelberg.com/. Vi har publicerat ”så gör du för att lyckas”-tips för marknads- och informationschefer sedan hösten 2008. Visserligen ingen blogg, men en nyttig källa för alla som vill veta mer om kundkommunikation och b2b-marknadsföring och som inte är 100% internet-savvy.

  5. Per T

    Tack för vackert omdöme, Micco! Väldigt bra listning, tycker jag, bra tips. Själv skulle jag nog komplettera med sällanpostande Mine goes… och Åkestam Holst-bloggen.

  6. Mycket imponerande att du så trafiksäkert kan välja ut relevanta bloggar. 15 bloggar som ska vara grundingredienser i samtliga marknadsföringsgrytor. Och visst går det att hitta egna kryddor här och där (själv smaksätter jag med merommedier.wordpress.com, walternaeslund.com, superanton.se, naknasanningen.com, jesperastrom.com, jmw.se + några till, allt beroende på dagen) men din grund är som salt och peppar som behövs med i det mesta.

    Och ja, jag hittade två som jag tidigare missat. Tack, ha en skön helg.

  7. […] Svenska bloggar | Marknadsföring Varumärke Branding Reklam Sociala Medier PR Design | The Brand-Ma…Fin sammanställning av vännen Micco. […]

  8. […] Svenska bloggar | Marknadsföring Varumärke Branding Reklam Sociala Medier PR Design | The Brand-Ma… […]

  9. Aftonkitty

    Lite ”tyngre” bloggar som skriver utifrån ett mer analytiskt perspektiv tycker jag själv är bloggar som borde lyftas fram. Märks ganska klart och tydligt att detta också är bloggar vars skribenter inte är kreatörer utan planners, strateger och allmänna tänkare etc!. Dvs, ofta intressanta funderingar. Skaran ovan kan tendera till att handla lite väl mycket om enbart den digitala biten.

    http://www.minegoestoeleven.com/

    http://www.planning.se/

    http://segerjohansson.wordpress.com/

    http://www.alfredmalmros.com/

  10. Tack för en mycket bra lista

    men saknar http://www.lifeisabitch.se som vänder sig till små och medelstora företag.

  11. Jenny

    Vilken grym lista över grymma bloggar. Ett tips är att kolla in http://nagotsmart.se som är ett bloggkollektiv som drivs av studenter från Medieinsitutet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress