Det finns en hel del riktigt bra bloggar i Sverige om marknadsföring, reklam, media, webb och design. I det här inlägget tänkte lyfta fram några av dem; bloggar som jag gillar och som jag tror att du som läsare av The Brand-Man också skulle kunna uppskatta.
Samtliga presenterade bloggar har dessutom det gemensamt att de är nominerade i bloggtävlingen YABA, Yet Another Blog Award. Tävlingen arrangeras årligen av digitalbyrån Daytona, och det som gör den särskilt intressant är att det är bloggläsarna som både får nominera och rösta fram sina favoriter. Tävlingen pågår i skrivande stund, och du kan rösta på din favoritblogg fram till den 4 mars.
Utan någon som helst rangordning: Här följer 15 bloggar väl värda ett besök, en utvärdering och kanhända också din röst.
Trevlig läsning!
_
Blog of Ronnestam
Blog of Ronnestam är (huvudsakligen) skriven på engelska och kretsar kring innovation, varumärkesbyggande och kommunikation. Den skrivs av kreatören, innovatören och entreprenören Johan Ronnestam – nyligen utsedd till Sveriges mest inflytelserika auktoritet inom digital kommunikation och reklam, i Microsoft Advertising och Indikats omröstning bland marknadsförare i Sverige.
Några smakprov:
- Top 10 blog posts on future branding and communication
- Brand and communication predictions for 2010
- 3 models that will guide your brand into the social media landscape
Doktor Spinn
Doktor Spinn är Jerry Silfwers blogg med fokus på pr och pr-Sverige. Utöver regelbundna s.k. Smurftips (företrädesvis länkar till läsvärt), publicerar Jerry sina insikter i och åsikter om pr i allmänhet och de sociala medierna i synnerhet. Jerry Silfwer är affärsområdeschef för sociala medier på pr-byrån Springtime och initiativtagare till nätverket PR of Sweden.
Några smakprov:
The Girls of Florida
The Girls of Florida är en lättsam spaning på reklam och reklamvärlden, blandat med högst personliga vardagsbetraktelser. Eller som Nina och Helena själv uttrycker det: ”Reklamvärldens hetaste brudar bloggar om vad som faller dom in. Varken mer eller mindre.”
Några smakprov:
Joinsimon
Joinsimon är Simon Sundéns blogg om sökmotoroptimering, internetmarknadsföring och webbtjänster. Simon Sundén är digital director och delägare på reklambyrån Honesty, och en erkänt framstående strateg inom trafikgenerering via sökmotorer och sociala medier.
Några smakprov:
- 5 enkla tips som gör att länkbetet lyfter
- Content is King… links are God!
- Pusha Zeitgeist 2009 – Vad funkade egentligen?
Bjornalberts
Bjornalberts är en blogg om kommunikation, tjänster och affärsutveckling i digitala mediekanaler. Bloggen skrivs av Björn Alberts, som dagligdags agerar spindeln som spinner nät mellan strategisk varumärkeskunskap och taktisk digital marknadsföring.
Några smakprov:
- Herr Ordförande, vaccinera ert företag mot kossor och administratörer!
- 14 punkter om att mäta framgång i social media
- 7 punkter att tänka på kring digital affärsutveckling
Not Another Planning Blog
Not Another Planning Blog är en korsning mellan planningblogg, kreatörsblogg och en personlig betraktelse på den underliga värld som handlar om marknadskommunikation. Bloggen skrivs av Nina Åkestam, copywriter på reklambyrån Garbergs.
Några smakprov:
Jardenberg unedited
Jardenberg unedited är bloggen med stenkoll på medievärlden – gårdagens, dagens och morgondagens. Här varvar Joakim Jardenberg regelbundna morgonpostningar, i vilka han reflekterar över det senaste dygnets mediehändelser, med reaktioner på skeenden i samhället samt en och annan mer personlig funderig.
Några smakprov:
- Jardenberg kommenterar (dagliga kommentarer om medievärlden)
- 750 000 pedofiler på nätet just nu – och inte en enda källa
- Mitt kollektiva samvete
The Planning Lab
The Planning Lab är Leon Phangs blogg för kreativa planners och strategiska kreatörer. Den är skriven på engelska och har lika många läsare i USA som i Sverige. Leon Phang är planner på reklambyrån Jung von Matt i Stockholm.
Några smakprov:
- Advice for the next generation planner (serie i 12 delar)
- The value of creativity
- Child’s play
Strandh.DigitalPR
Strandh.DigitalPR är en blogg om planning – med fokus på digitala och sociala medier. Strandh.DigitalPR är också namnet på creative plannern, sociala mediestrategen och f.d. prästen Niclas Strandhs företag, som erbjuder hjälp för uppdragsgivare att lyckas med effektiv konversationsmarknadsföring i det digitala landskapet.
Några smakprov:
- Kort från DigitalPR
- Buzz valde fel häst att rida
- Unsgaards statusuppdateringar visar behovet av personlig sociala mediestrategi
Do not fear mistakes, there are none
Bloggen är Dan Landins tanke- och idéventil, och innehåller både spontana och genomtänkta betraktelser på bl.a. varumärkesbyggande och reklam. Dan Landin är strategic planner och delägare på reklambyrån Åkestam.Holst. Han säger att ”ju mer jag lär mig om kommunikation och människor desto mer inser jag hur lite jag vet”.
Några smakprov:
- The most stupid thing an agency can say
- In the long run, we’re all dead
- Why do you sales people think you’re bloody neuroscientists?
Pers Värld
Pers Värld är Per Torbergers blogg om reklam och design – om kommunikation, helt enkelt. Per Torberger är copywriter och kommunikationskonsult, med ett förflutet som journalist. På bloggen blandar han sylvassa analyser av aktuella händelser med personliga tankar om skrivandet.
Några smakprov:
- Medierna behöver en ny idé (eller Det sket sig)
- I går reklam, pr, design – i dag kommunikation
- Så marknadsför du via sociala medier
Nikke Index
Nikke Index är en levande blogglegend som funnits sedan 1999. Bloggen skrivs av Nikke Lindqvist och kretsar kring dels de mer udda företeelserna på webben, dels sökmotoroptimering i allmänhet och, på senare tid, Google i synnerhet (eftersom allt som Google gör har en påverkan på Internet).
Några smakprov:
- Yellow Register – Yellow.nu – En ny titt
- Google Social Search har mer koll än du tror
- Det handlar inte om att lura Google
inUseful
inUseful är skriven av de anställda på användbarhets-, interaktions- och designbyrån med samma namn. Bloggens innehåll kretsar följaktligen kring åsikter om, insikter i och idéer på det mesta som har med design och användarupplevelser att göra.
Några smarkprov:
- Onceability: The consequence of technology rot
- Så nära men ändå inte
- Om Sydsvenskan skulle följa Murdochs exempel
Same Same But Different
Same Same But Different är en blogg som resonerar kring mötet mellan gamla och nya medier. Bloggen grundades av journalisten och bloggaren Sofia Mirjamsdotter, med bakgrund på bl.a. SVT och SR, och Niclas Strandh. Inläggen skrivs av dryga dussinet namnkunniga digniteter från medie- och kommunikationsbranscherna.
Några smakprov:
- Veckan som gick (veckovis återblick på medie- och kommunikationssverige)
- Sociala medier handlar inte om pengar – är det därför företagen inte fattar?
- Sveriges Radios policy för sociala medier
Please Copy Me
Please Copy Me är en blogg om att skriva reklam. Den uppmuntrar till diskussion om gamla och nya kampanjer, gamla och nya ord, gamla och nya sanningar. Bloggen är en institution i Reklamsverige och skrivs av Mattias Åkerberg, copywriter på göteborgsbyrån Valentin & Byhr.
Några smakprov:
- Bo Bergström ville ha en känsla – fick en ostburgare för 12:-
- Daniel Vaccino kortföreläser om att jobba med reklam
- Framtidens reklambyrå – hur ser den ut?
_
Tycker du att jag har glömt någon blogg som förtjänar att lyftas fram, din egen eller någon annans, tveka inte att tala om det för mig. Ett sätt att göra det är genom en kommetar till det här inlägget, ett annat genom att skicka mig ett mejl (mina kontaktuppgifter hittar du här).
_
Relaterat:
Vill du språka med mig på Twitter?
Lämna ett svar