Varför Twitternytta?
Ganska snabbt efter det att jag börjat twittra upptäckte jag att Twitter kan erbjuda rikligt med både underhållning och utbildning. Men också att det är extremt flyktigt; det mina twittervänner tänker, skriver och tipsar om existerar här och nu. De tweets jag missar hamnar sakta men säkert allt längre ner i mitt twitterflöde, och till slut är de borta.
Samma borde gälla för andra twittrare, tänkte jag.
Det födde idén till Twitternytta – en hyfsat regelbunden sammanställning över de korta budskap som jag lagt märke till och som jag bedömt innehåller någon form av nytta, nöje eller både och. Kort sagt, en lista med tankar, känslor, idéer och länkar som jag anser förtjänar en något längre livslängd än de (maximalt) 15 minuter de haft i Twitter-rampljuset.
Det här är den 18:e Twitternyttan och antalet nyttotweets har nu passerat 500-strecket. (Du hittar hela samlingen här, där du också hittar massvis med twittrare värda att följa.)
Gillar du idén, låt mig få veta det är du snäll. Skicka en tweet eller skriv en kommentar.
Här följer de senaste veckornas höjpunkter från mitt twitterflöde:
- Från @MJSvD
Obligatorisk läsning för företag/organisationer i soc medier http://bit.ly/anSjkI
10 ”Dos and Don’ts” för företag på Twitter. - Från @DoktorSpinn
Smurftips: Mäta online, social media, TV, radio och nyheter http://bit.ly/c9Q4fi
Okay, det här är intressant. Men ännu intressantare är frågan om vi faktiskt mäter rätt saker – oberoende av mediekanal. - Från @pellet
Magiskt! New York tolkat genom minimalist-LEGO. Så jävla bra. http://is.gd/bHeIc (via @hans_g) - Från @WalterNaeslund
What marketers can learn from the kung fu masters: http://bit.ly/c86d9v
”By being relaxed, you can be much quicker in your response and can also conserve energy so that you can deliver at maximum power when it really counts.” Kunde inte sagt det bättre själv. - Från @elwirakotowska
Slanguttryck, akronymer och förkortningar på webbplatser, ICQ chattrum, bloggar, i SMS och forum: www.internetslang.com - Från @jocke
Dagens pitch: läser du inte det här är du dum i huvudet http://bit.ly/bXw1rR
Joakim Jardenbergs dagliga kommentarer är ett säkert sätt att få koll på läget. Om du inte redan följer dem, gör det. Annars finns risken att du snart känner dig dum i huvudet. - Från @paulronge
Ny bloggpost om mediedrev och journalistikens bottenskrap apropå Madeleine: http://bit.ly/b23xu9
Det här är viktig måsteläsning, inte minst för vännerna inom media. Vi behöver alla, oberoende av vad vi sysslar med, då och då se oss själva i spegeln och ställa frågan: Är det här rätt? - Från @emanuelkarlsten
Ny bloggpost: Ett exempel på bloggkraften http://bit.ly/9QLhIX
Det som skrivs om företag på bloggar kan hamna högt i sökresultaten. Allt blir synligt och offentligt. - Från @pleasecopyme
Nu finns alla bidragen i UTE 2010 på http://www.ute2010.se/ (pdf under Deltagare). Din favorit?
Vilken byrå gör den snyggaste Eurosize-affischen? Och vilken affisch tror du gör jobbet bäst? - Från @claes
★ ★ ★ Klockrent! Om apor och bananer: http://bit.ly/1DHqk (via @plannerfed, via @pellet)
Det här tipset från @plannerfed är värt ett småskrattande ”hatten av”. Tack för den tänkvärda underhållningen. - Från @deeped
5 Secrets of YouTube’s Success http://ff.im/jr2H3
YouTube fyller fem år, och jubileet till ära avslöjar tidningen Wired fem hemligheter bakom fenomenets framgång. - Från @pellet
Mycket bra om appar och varumärken! Keeping the magic alive http://bit.ly/a3SxhB - Från @ninakanin
Nybloggat! – http://djtr.se/TO
Som sagt, vi behöver alla då och då ställa oss frågan: Är det här rätt? (Ett bra inlägg på den läsvärda bloggen Not Another Planning Blog.) - Från @GoodOld
Kriskommunikation i sociala medier: Askmolnet är ett eldprov… http://bit.ly/ckGcqA
Flygbolaget SAS Facebook-konversationer är ett föredömligt exempel. - Från @ddesk
Twittrande flygbolag fick fler följeslagare: http://bit.ly/ceKaet (av @kullin, via @annika) - Från @andressilvaa
How Social Media Helped Travelers During the Iceland Volcano Eruption – http://ff.im/-jgOkL
Mer läsvärt om flygresenärer, vulkanaska och sociala medier. - Från @fdqps
Maten vi äter – Gamla och nya matmyter – vad tror svenska folket? – http://L2W.no/evpp - Från @prohlin
Om Charles Saatchi och hans syn på marknadsundersökningar. http://www.minegoestoeleven.com/
”I have spent too long being able to manipulate the answers I want from market research, to rely upon its findings any more than I do weather forecasts.” Som man frågar får man svar, heter det väl..? - Från @ametistametist
Vadihelvette!!!! Jag skrattar högt! Och gråter samtidigt: http://tinyurl.com/32836vb
Enda gången barn förföljts i världshistorien var av Herodes, hävdar Sverigedemokraternas Lars-Anders Espert. Det är så dumt att jag häpnar. - Från @nikkelin
Läser @magnusbetner’s helt obetalbara analys av sverigedemokraternas partiprogram: http://bit.ly/cdDnMO
Nu följer jag Magnus Betnér på Twitter. Han är grym. - Från @hajak
Tom Wujec’s TEDTalk shows us to think more like children if we are to succeed in business: http://bit.ly/b3CaWa
Hemligheten bakom framgångsrikt samarbete förklarat på dryga 6 minuter. - Från @ronnestam
A branded morning – http://bit.ly/9QJOuJ
Johan Ronnestams varumärkesmöten under en dag. Välskrivet, som alltid. - Från @Suongir
Suongirs blogg: Etablering og implementering av sosiale medier i en organisasjon http://bit.ly/cnVNu2
Intressant inlägg om de tre implementeringsfaserna av sociala medier inom företag. (Norska är f.ö. lätt att läsa och förstå.) - Från @elwirakotowska
10 saker din mormor kan lära dig om sociala medier: http://ow.ly/1C3tb – Så rätt!
Använd sunt förnuft och bete dig som folk, kort och gott. - Från @ddesk
73% av USA’s internetanvändare är sociala: Den sociala webben fortsätter att växa. En undersökning… http://bit.ly/bqBvrN - Från @deeped
DI driver med sociala medier http://ff.im/jg1Dp
Och med reklambranschen… - Från @RudolfChristian
Samlad Twitterkunskap om Entreprenörskap http://bit.ly/d6xuLC
Entreprenörer tipsar om Twitter och twitterbeteende. Bra! - Från @mashable
5 Masterminds That Have Redefined Startup Life – http://bit.ly/bgsQlp
Apropå entreprenörer, här är fem som har en hel del att lära ut. - Från @hyttfors
Turn Your Facebook into a Mini Blog with Facebook.Me: http://bit.ly/9qDGU3
Facebook är på offensiven. Mycket av det företaget gör just nu är riktigt spännande, och Google borde känna sig hotat. - Från @adage
Why Promoted Tweets Will Change the Game for Advertisers: Promoted tweets, Twitter’s long-awaited new ad platform,… http://bit.ly/cUjx5f
Dags för de riktigt stora idéerna igen – tacka Twitter för det. - Från @DoktorSpinn
Accelerationsteorin: http://bit.ly/9EoM3j
Du behöver inte vara först ur startblocken för att vinna. Ett välskrivet, filosofiskt inlägg signerat Jerry Silfwer. - Från @Leijon
Detta tjänar Apple (och Microsoft) sina pengar på. Otroligt intressant! http://bit.ly/9A54lr - Från @PeterOlsson
Till kaffet: Avnjut ett litet bildspel med det bästa från Milanomässan! http://bit.ly/926mMb - Från @AnnelieNaes
”Greatest ad campaign ever…..” http://bit.ly/cHS2K8 <- Yeah… I don’t know about this? I would rather ”stay asleep”…
Men håll med om att det är en smart vald rubrik? 😉 - Från @nilsholmlov
What a great PR story – iPhone Makes Men More Attractive For Women – http://tcrn.ch/bXkFrG (via @wittermann)
Skaffa dig en iPhone och chanserna att få till en date ökar (en smula). Yeah, right. - Från @DoktorSpinn
Green is the new blue-yellow http://bit.ly/9zI8XQ
En logotyptrend? Det ser onekligen ut så i alla fall. (En betydande del av mina senaste logotypkunder har också haft önskemål om grönt.) - Från @mymlan
Tjohoo! http://mindpark.se/vackelsemote-i-mediehuset-det-ar-en-revolution-fattar-ni/
En revolution! En revolution! Läs och begrunda. - Från @MJSvD
Det här Clay Shirky-inlägget om mediejättar har ngn vecka på nacken, men är briljant http://bit.ly/cKHBMo
När affärsmodellerna kollapsar… - Från @kreafon
Bli en bättre vd. (Blogga!). Ur nya vd-tidningen http://bit.ly/c4JBxs - Från @SnabbaSvar
Intressant statistiskt redskap av McKinsey som visar hur beslutsfattare i näringslivet ser på ekonomin: http://bit.ly/aEZgpF - Från @evarab
Nielsen: Facebook’s ads work pretty well http://bit.ly/aLjNUA
Eller gör de det? Läs och bedöm själv. - Från @byBalsam
The Formula for Effective Facebook Ads [REPORT] http://bit.ly/b2XK5M
Mer på temat reklam-på-Facebook. - Från @Sa_na_si
Puffar för denna underbara film igen. Helt fantastisk musikvideo med designade tändsticksaskar. Ett måste se! http://bit.ly/axA74R - Från @SimplyGreat
Great Collection Of Lifestyle Apparel Ads | http://bit.ly/9ALSf8
De 30 mest kreativa livsstilsannonserna, enligt PrintTutorials. - Från @kullin
Blogging: Top 10 Twitter Cities in Europe http://bit.ly/94YvyX
Etta i Europa (och världen) är London. Stockholm ligger på plats 7 i Europa. - Från @pleasecopyme
Åh, det här gillar jag! Fedex-annonser från DDB Brazil http://bit.ly/aLZgqj
Pang på rödbetan till musik (bildligt, inte bokstavligt). Snyggt och smart! - Från @elwirakotowska
Fem steg till gratis publicitet http://ow.ly/1AD91 av Cecilia Ödman - Från @ICEHOTEL_Sweden
Listen up, the search for artists with great design ideas for ICEHOTEL #21 has begun: http://ow.ly/1AExs - Från @Novappeal
Do you trust your friends? http://bigorangeslide.com/2010/02/can-you-trust-your-friends/
Litar vi verkligen inte ens på våra vänner längre? Eller beror siffrorna kanhända på att innebörden av begreppet ”vän” blivit betydligt bredare? Vad tror du? - Från @stefankrafft
2010 Social Media Marketing Industry Report (Free, must read) http://bit.ly/SMMIR by @mike_stelzner - Från @CGHanson
A new way to measure word-of-mouth marketing http://bit.ly/cisMau (via @McKQuarterly) - Från @ddesk
12 Key Findings On Social Media’s Impact on Business and Decision Making http://icio.us/knoelb - Från @markwschaefer
My own 11 little secrets http://bit.ly/c3sX7l
Om att få mer ut av livet. En rättfram och ärlig lista. Hur ser dina 11 punkter ut? - Från @jonathanmast
11 Ways the iPad can be used for B2B Marketing http://bit.ly/d4Nsom
Eller rättare sagt: En lista på de iPhone-appar som b2b-marknadsförare borde kika närmare på. - Från @Suongir
Audi is about to launch a short movie “The Next Best Thing”, featuring its ambassador Justin Timberlake http://bit.ly/bBO0NX! - Från @piratforlaget
Recension av de olika ebok-applikationerna till ipad: http://bit.ly/cBzKx4 (via @elib_se)
Dock endast engelska titlar… - Från @ziggamon
Harvard Business Review: The iPad won’t save the publishing industry from itself – http://bit.ly/c49xop - Från @rickmacone
Flygplatser på Twitter: @Arlanda @CPH_airport @OsloAirport @BrusselsAirport @HeathrowAirport @kefairport @LondonCityAir @HelsinkiAirport (via @Europeiska)
Kan komma till nytta, om Island får för sig att börja storröka igen. (Själv är jag i skrivande stund i NYC.) - Från @reklamaren
Bra jobbat av @TribalDDBSthlm: http://www.kansloplaneraren.se/
Den här var kul. Ligger lite i linje med mitt tidigare inlägg om Känslor, apelsinklyftor och en professor vid namn Plutchik. - Från @piratforlaget
Ingen verkar förvånad över antalet aktiva svenska twittrare http://bit.ly/d3SSMQ Trodde min uträkning skulle uppröra mer…
Då kom svar på tal: - Från @joinsimon
Why 20 000 Swedish Active Twitter Users (according to @piratforlaget) is incorrect – http://j.mp/c6GX3O [SWE] - Från @Hammarstrand
Twitter has 105,779,710 registered users. http://bit.ly/csoA62 300,000 new users sign up per day…
Vänner, svara på det här (genom att kommentera det här inlägget): Kommer Twitter att bli något som gemene man i Sverige använder dagligdags? - Från @svartling
iPad fills niche, and much more – Honolulu Star-Bulletin http://ow.ly/176iI7
Om du ännu inte fattat vad du ska ha Apples senaste pryl till… 🙂 - Från @hyttfors
Why It’s More Important Than Ever To Be an Early Adopter Brand http://bit.ly/aE40qN - Från @peterkim
Promoted Tweets: Let the facts do the talking first « great post http://dach.is/2h – from @cdangson @dachisgroup
Klokt om nyttan och potentialen med Twitter. - Från @PushaHett
Reklamskylt i vatten http://bit.ly/dsiLHx
Cool installation. - Från @carinfredlund
Äntligen någon som fattar: Atlas Copco tackar designavd. för försäljningsresultatet. http://bit.ly/aB04C4 (via @Brandoholic) - Från @SimplyGreat
Identity Crisis – Brand vs. User? | http://bit.ly/9znx00
Intressant om varumärkets självsyn samt den historia det vill berätta contra köparens behov, önskemål och drivkrafter. Alltså angränsande till Johan Östlunds senaste gästinlägg på den här bloggen: Det räcker inte att ditt varumärke blir valt, det måste bli valt på rätt sätt. - Från @Hantverkaren
10 Simple Google Search Tricks – http://nyti.ms/ceGNFs
New York Times ger tipsen för den som har svårt att (snabbt) hitta rätt på Google. - Från @oliviamoulaee
The difference between Advertising, Marketing, PR and Branding: http://ow.ly/1bJQz
Den här är inte helt ny, men lika underhållande varje gång (och en smula tänkvärd). - Från @pellet
Paper.li – Read a Twitter stream as a daily newspaper http://bit.ly/9oYD8S
Ett nytt (eller nygammalt?) sätt att se sitt twitterflöde. Snyggt blir det, i alla fall. - Från @hyttfors
Your First Year on Twitter: 10 Significant Milestones http://j.mp/ci0U5x (via @jeanlucr)
Jag kan nog räkna hem alla 10 milstolpar (trots att jag ännu inte twittrat i ett år). Du? - Från @mymlan
Från Sofia Mirjamsdotter: Det bästa med Twitter: http://mirjamsdotter.wordpress.com/2010/04/18/det-basta-med-twitter/
Massor med svar från många twittrare. En exposé i Twitternytta, helt enkelt.
Skulle du vilja tipsa mig om en tweet som du anser innehåller nytta, nöje eller både och, retweeta med hashtagen #twitternytta.
Trevlig helg!
_
Relaterade inlägg:
- Twitternytta (centralarkivet) | Alla Twitternyttor hittills
- …en höst med Twitternytta | Mesta nyttotwittrarna hösten 2009
- Mina kära vänner… | Läsvärda bloggar och smakrpov på inlägg
Lämna ett svar