Jag fick ett mejl från min vän Kristoffer Åkesson för några dagar sedan. I det fanns en lista med statistik över b2b-företags marknadsföring, med fokus på de sociala medierna. Jag har inte granskat källorna men litar på att »Social Media B2B« – där statistiken är hämtad och översatt från – har gjort det.
(Du kan twittra den engelska originalversionen av respektive punkt nedan genom att klicka på Twitter-ikonen.)
_
Om marknadsföring
- 73% av VD:arna anser att marknadsförare inte kan bevisa hur de bidrar till verksamhetens tillväxt. (källa)
- 68% av b2b-företagen investerar 5% eller mindre av sin omsättning på marknadsföring (källa)
- 40% av b2b-företagen förväntar sig att 2012-års budget blir större än i år. (källa)
Om sociala medier
- B2b-företags investeringar i sociala medier beräknas öka med 3% under de kommande 12 månaderna, och med 9% över de kommande fem åren. (källa)
- 53% av b2b-företagen har använt sociala medier i mer än ett år. (källa)
- 66% av b2b-företagen har sociala medier i sin marknadsmix. (källa)
- 34% av b2b-företagen har blogg(ar) i sin marknadsmix. (källa)
- 58% av de b2b-företag som använder sociala nätverk använder LinkedIn. (källa)
- 57% av b2b-företagen har fått minst en ny kund via LinkedIn. (källa)
- 57% av samtliga b2b-företag med en företagsblogg uppger sig ha fått minst en ny kund via bloggen. (källa)
- 72% av b2b-företagen som bloggar minst en gång i veckan har fått minst en ny kund via bloggen. (källa)
- För de b2b-företag som bloggar en gång om dagen är motsvarande siffra 75% och 89% för de företag som postar fler än ett inlägg om dagen. (källa)
Om mobila trender
- 59% av beslutsfattarna i b2b-företag använder en smartphone i sitt arbete. (källa)
- 52% av BlackBerry-användarna planerar att byta till iPhone 5 (källa)
Om mätningar
- Endast 28% av b2b-företagen mäter ROI på en eller fler kampanjer. (källa)
Vill du ha mer b2b-relaterad marknadsföringsstatistik, dessutom betydligt snyggare presenterad än här, spana in 10 informative b2b marketing infographics.
_
Relaterat:
- Sociala medier i b2b: Försöker vi tvinga ner styvsysterns fot i anskungens sko?
- Jaha, ska vi ha en företagsblogg nu också?
- Därför köper dina b2b-kunder
- Marknadsföring i sociala medier
- Så får du fans till ditt varumärke
Lämna ett svar