The Brand-Man
Micco Grönholm om marknadsföring och branding

  • Reklamkunskap från modern tid

    Gästinlägg av Mats Rönne Micco skrev nyligen ett inlägg med en del visdom om effektiv reklam från några decennier tillbaka. Det finns också nyare kunskap att tillgå. Ett av de mest grundläggande arbeten har gjorts av (främst) Les Binet på DDB Matrix och Peter Fields, på uppdrag av engelska reklambyråförbundet IPA. Les och Peter har…

    Läs mer

  • Känslor, apelsinklyftor och en professor vid namn Plutchik

    Ett varumärkes image* är summan av de förväntningar vi har på varumärket, gånger förväntningarnas emotionella styrka. Låt mig ge några exempel, med mig som potentiell kund. På varumärken jag inte känner till har jag inga förväntningar, och därmed heller inga emotionella kopplingar till förväntningarna. Alltså har dessa varumärken ingen image. På varumärken som jag känner…

    Läs mer

  • Twitternytta (vecka 48)

    Varsågod; här följer 38 nyttiga tweets från mitt twitterflöde under förra veckan: Från @deeped Trendspaning: Guerrilla Marketing trends & tips for 2010 | Guerrilla Freelancing http://ff.im/-bHIMT Från @dlandin Vi har egentligen ingen aning om varför vi tycker att någon är attraktiv: At the Heart of Attraction Lies Confusion: Choice Blindness | PsyBlog http://bit.ly/NURhD Från @AnnelieNaes…

    Läs mer