The Brand-Man
Micco Grönholm om marknadsföring och branding

  • Neuromarketing – marknadsförarnas våta dröm!?

    Vad är det som gjort boken »Buyology« till en sådan succé? Vad är det den egentligen avslöjar? Att vi människor reagerar på sådant som skapar mening, ger oss minnen och väcker känslor behöver man väl inte scanna hjärnor för att förstå… Och det författaren Martin Lindström kallar »our Buyology« kallar vi för »vår kultur«. |…

    Läs mer

  • Tillväxtens kristallkula

    Det som förenar de företag som har växt snabbt i decennier är att de vill och vågar växa – och att de har varit duktiga på att identifiera kundsvordomar. Det sistnämnda är speciellt lönsamt i så kallade mogna branscher, där giganterna oftast sitter nöjda (och, kanhända, fega) med höga marknadsandelar och en stinn kassa. |…

    Läs mer

  • Därför är vi människor så dåliga på att hantera pengar

    Vi fattar ekonomiska beslut så ofta att vi betraktar pengar som en naturlig del av livet. Men hur praktiskt användbart pengar än må vara är konceptet onaturligt och, ur ett evolutionärt perspektiv, nytt för oss människor. Därför är många ekonomiska beslut högst irrationella. Och än värre, vi fattar dem i övertygelsen att vi är rationella.

    Läs mer