Och Pixar är det bästa varumärket i världen. Åtminstone om man får tro Brand Tags.
Brand Tags är ursprungligen en webbsajt där besökarna kan ange den första associationen som dyker upp i huvudet när de ser en logotyp. Resultatet av alla besökares associationer presenteras som ett taggmoln (se tidigare inlägg).
Men på webbsajten finns numera också funktionen Battle Mode, där två slumpvis valda varumärken ställs mot varandra. Besökaren väljer helt enkelt vilket av de två hon eller han upplever som starkast eller bäst. Resultatet är en lista baserat på hur ofta ett varumärke vunnit en duell.
Här följer världens 10 starkaste varumärken, enligt Brand Tags (den 11 mars, 2009):
- Pixar (84,6% segrar)
- Google (84,3%)
- Adidas (83,6%)
- Apple (83,3%)
- Lego (81,1%)
- Coca-Cola (81,0%)
- Nike (80,9%)
- BMW (80.7%)
- YouTube (79.9%)
- Ferrari (79.8%)
Listan omfattar per dags dato sammanlagt 871 varumärken. De fem bästa svenskrelaterade är: Absolut på 45:e plats (75%), IKEA på 83:e plats (69%), Saab som 92:a (68%), Volvo på 114:e plats (66%) och Sony Ericsson som 133:a (64%). (Intressant att notera är att den finska varumärkesgiganten Nokia ligger på en mycket blygsam 94:e plats, två placeringar efter Saab.)
Det finns naturligtvis ingen vetenskap bakom siffrorna. Enligt upphovsmannen Noah Brier skall Brand Tags betraktas som ett experiment i varumärkesperception, inget annat.
Men trots det, visst är det en intressant och tänkvärd lista?
_
(Läs även Hanna Dunérs krönika i SvD Absolut gör en Svenska Spel. Och om Absoluts ”Recognize the Moment”-kampanj på Resumé.se.)
Lämna ett svar