Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Twitternytta (vecka 41)

 

Twitter erbjuder både underhållning och utbildning, men också möjligheten att delta i utvecklande samtal och att anonymt ta del av intressanta frågeställningar och debatter.

Men Twitter är också extremt flyktigt. Det som tänks och skrivs existerar i nuet. Om några minuter har din tanke hamnat så längt ner i dina följares twitterflöden, att få av dem orkar, hinner eller vill skrolla ner till den.

Det är bl.a. därför jag sammanställer den här listan. En lista med tankar, länkar och tips som jag anser förtjänar en något längre livslängd än de 15 minuter de haft i rampljuset på Twitter.

Alltså: Här följer veckans 20 nyttiga tweets:

  • Från @hyttfors
    Tjejerna äger i de sociala medierna, enligt PR 2.0: In the World of Social Media, Women Rule – http://bit.ly/2Cz8Cx (via @briansolis @rymdapa)
  • Från @mindpark
    Intressant och mycket läsvärt om varför crowdsourcing och wikis fungerar – något som företag kan dra lärdom av: Emil Stenström om Wikipedia, som tål att granskas. http://bit.ly/TAR8Y
  • Från @dlandin
    Inga kommentarer: Norge bästa landet i världen http://bit.ly/uq0ed
  • Från @bjornhedensjo
    Intressanta siffror om asiaternas relation till sociala medier: ”Social Media Trust Outstrips Traditional Media in Asia”, påstås här. Men finns täckning i statistiken? http://bit.ly/8bceO
  • Från @stefanronge
    Om sökmotoroptimering: The Only SEO Tools You’ll Ever Need (av @lordtottuu via @JesperAstrom RT @palleman) http://bit.ly/1SJDkU
  • Från @kullin
    Vilka svenska företag finns på Twitter, och vad tweetar de om?: Blogging: Fler svenska företag på Twitter: Allt fler svenska företag börjar nu aktivt använda mikroblo… http://bit.ly/3AXzpS
  • Från @pellet
    Google Wave verkar vara en välsignelse för många som är aktiva i de sociala medierna. (Jag önskar att jag kunde få en invite…): Inte bara bra, kul också! Google Wave Enkelt Förklarat. Tydlighet och enkelhet är alltid bästa sättet – http://bit.ly/1x3nC6 (via @stenbeck)
  • Från @DoktorSpinn
    Jag skrev för ett tag sedan om våra fem generationsmarknader, varav en är Generation Y. Det här inlägget sammanfattar deras beteende i sociala medier: Understanding Generation Y through Social Media http://bit.ly/2FcZnS
  • Från @dlandin
    Författaren och konstnären Kurt Vonnegut om skrivandets konst: How to Write With Style: According to Kurt Vonnegut. http://bit.ly/18Jy8J
  • Från @ronnestam
    Tips på en magisk applikation för bättre kundpresentationer: Ultimate Moodboard & Storyboard Application 4 Creative People — Blog of Ronnestam: http://bit.ly/CcBxI
  • Från @anderssjoman
    Underhållande, intressant och välskrivet: Jag YouTube-frossar i dagens Mindpark100: ”Remixkulturen – alla kan, inte bara mediehusen” http://bit.ly/y3nkL
  • Från @mymlan
    Måsteläsning för alla. Ja, jag menar också dig!: Nytt på SSBD: Sociala medier handlar inte om pengar – är det därför företagen inte fattar? http://bit.ly/33himW
  • Från @tjompa
    Jag instämmer. Gör du?: Nästa person som kallar sig för konsult inom sociala medier utan att ha det mista marknads- eller affärstänk i ryggraden får en smäll.
  • Från @theplanninglab
    En riktigt bra reklamfilm, som dessutom positionerar: Ad of the day http://tinyurl.com/yczfaqu (via @Dagnell)
  • Från @KikkiHogberg
    Om varumärken och arketyper (som jag skrivit om här): Läs och lär: Per Öhlin: ”Vi försöker bygga varumärken med skryt” http://bit.ly/3mMfki (via @pleasecopyme)
  • Från @curious_at
    Långa webbsidor eller skärmanpassade fönster? Här får du svaret på vad besökarna föredrar: Interesting… The myth of the page fold: evidence from user testing – http://bit.ly/D6Kum (via @godcilla @smashingmag)
  • Från @DoktorSpinn
    Svaret på internkommunikationens eviga fråga?: Smurftips: 10 Ways to Attract Employees to Your Intranet « Fredzimny’s Blog http://bit.ly/qvGvS
  • Från @lena_carlsson
    På samma tema (PDF-fil): Intressant rapport för alla intresserade av internkommunikation. Genomförd av @Nordisk_Kom http://bit.ly/15eISk
  • Från @joinsimon
    Intressant om Twitter som kanal för varumärkesbyggande: ”Twitter users are twice as likely to engage with brands […] than other social network users.” – http://j.mp/iHGt1
  • Från @dlandin
    En annorlunda och högst läsvärd artikel om min husgud Steve Jobs (PDF-fil): @the_brand_man fixade artikeln om Steve Jobs. Ladda ner den här: http://bit.ly/QZKIC

Hoppas att också du får nytta av dessa tweets. Och är du själv på Twitter, måste du följa samtliga ovan nämnda twittrare.

Relaterade inlägg:


Publicerat

i

av

Kommentarer

2 svar till ”Twitternytta (vecka 41)”

  1. […] More: Twitternytta (vecka 41) […]

  2. Jag gillar Twitternytta lika mycket som Jardenberg kommenterar. Tack.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress