Favorit i Repris 21 | Inlägget publicerades den 7 maj 2009 | 5 kommentarer
I en fri marknadsekonomi baseras den klassiska affärsmodellen på fyra frågeställningar:
- Varför skulle någon vilja ge dig pengar?
- Hur köper/tillverkar du billigare än det kostar dig att sälja?
- Vad kan du göra för att undvika kommodifiering och ett ändlöst priskrig?
- Hur får du vilt främmande människor att känna till ditt erbjudande, bli och förbli kunder?
Internet gjorde det möjligt att genomföra mer eller mindre kostnadsfria transaktioner, och plötsligt blev det billigt att göra saker i stor skala. Det förenklade nr 2, vilket sänkte kraven på argument för nr 1. (Vissa företag gick t.o.m. så långt att de bestämde sig för att intäkterna var betydelselösa, eftersom kostnaden för att sälja var så låg.)
Internet har också gjort det möjligt att koppla samman människor från hela världen och skapa globala stammar av likasinnade. Dessa gemenskaper upplevs av medlemmarna som oumbärliga vänskaper. Och har vi väl bidragit till att skapa ett nätverk av likasinnade, är det mycket svårt för någon annan att locka bort oss. Ett minst sagt bra svar på fråga nr 3.
Internet har dessutom spridit sig till alla delar av vår kultur. Internet är allt som oftast närvarande så snart idéer (eller koncept) sprids, tjänster utförs eller varor byter ägare. Det påverkar affärsmodellen och den fria marknadsekonomin vad gäller fråga nr 4. Och den klassiska affärsmodellen ser redan något annorlunda ut än för bara 10 år sedan, vare sig det handlar om att sälja konsulttjänster, rymdteknologi eller en politisk åsikt. Mycket tack vare de mer eller mindre kostnadsfria mediekanalerna som gör det möjligt för vem som helst att sprida en idé eller ett budskap längre och snabbare än någonsin tidigare.
De stora och gamla aktörerna måste agera starkare vad gäller nr 3, eftersom det är så enkelt för nya aktörer att etablera sig snabbt och i stor skala. Och fråga nr 1 och 2 blir allt mindre väsentliga, eftersom allt mer kretsar kring just fråga nr 3.
Den klassiska affärsmodellen är m.a.o. döende (om den inte redan är död). Den kan helt enkelt inte samexistera med ett öppet och fritt Internet.
Det går så klart att hålla den vid liv genom att försöka begränsa Internet (åtminstone i teorin).
Eller så accepterar vi att världen ser ut som den gör och slår våra kloka huvuden ihop för att uppfinna en ny affärsmodell.
En affärsmodell som fungerar tack vare Internet, inte trots Internet.
_
Relaterat:
Om du vill kan du utbyta tankar och idéer med Micco på Twitter
IInlägget är baserat på Seth Godin’s Thinking about business models.
Lämna ett svar