Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Vägen till framgång

Favorit i Repris 19 | Inlägget publicerades den 24 februari 2010 | 8 kommentarer

Den viktigaste frågan för företag och företagare är inte ”Hur skall vi tjäna så mycket pengar som möjligt?”. Den viktigaste frågan är ”Varför gör vi det vi gör?”.

I videoklippet nedan resonerar Guy Kawasaki, som bl.a. ansvarade för marknadsföringen av Apples Macintosh 1984 och introducerade begreppet evangelism, kring skillnaden mellan entreprenörer som jagar pengar och entreprenörer som följer ett kall.

Det kan inte sägas mycket tydligare:

If you make meaning, you will probably make money. But if you set out to make money, you will probably not make meaning – and you won’t make money.

Bill Goerge, Peter F. Drucker och Charles Handy är inne på exakt samma linje; företag och företagare som drivs av ett betydelsefullt och långsiktigt syfte genererar betydligt högre aktieägarvärde än de som styrs av finansiella mål.

Och här på The Brand-Man har Mats Lederhausen, tidigare bl.a. ansvarig för global strategi och affärsutveckling på McDonald’s, gett sin syn på varför en verksamhets syfte är viktigare än dess produkter. Han listar följande tre skäl (jag rekommenderar att du tar dig tiden att läsa Mats mycket tänkvärda gästinlägg):

  1. Syftet är kärnan i vem företaget är och det är syftet som skapar företagets karaktär och särprägel. Utan den kommer företaget i bästa fall att uppfattas som ett i mängden.
  2. Dessutom är källan till vår energi oftast idéer och visioner som är mycket större än vi själva. Det är våra drömmars attraktionskraft som lockar fram fantasin, kreativiteten och passionen hos de anställda – alltså hos de människor som kommer att motivera, entusiasmera och slutligen vinna kunder.
  3. Och avslutningsvis: Vi människor önskar att alla institutioner i samhället tog ett större ansvar för de problem vi möter i vår vardag, stora som små. Om du som företagare eller företagsledare enbart bryr dig om dig själv kommer så småningom ingen att ha förtroende för dig. Och just förtroende blir en allt mer värdefull valuta för företag i den globala ekonomin.

Det här resonemanget drar marknadsföringstänkaren Simon Sinek till sin spets när han förklarar hur det kommer sig att verksamheters och ledares ”varför” alltid är mer intressant, attraktivt och effektivt än deras ”vad” och ”hur”. Se filmen. Det är 18 mycket välinvesterade minuter.

Ett tydligt syfte är naturligtvis precis lika viktigt vare sig det handlar om små eller stora, nya eller gamla företag. Ta Saab som exempel.

Jag har tidigare skrivit om att Saab, i GM’s skugga, sakta men säkert förlorade den nästan maniska lusten för byggandet av lite annorlunda bilar – något som jag menar präglade Saab fram till början av 1990-talet. Saab blev, lite förenklat, en svensk och något dyrare variant av Opel. Pengar blev viktigare än passion. Industriell effektivisering viktigare än vilja och engagemang. Och syftet bakom varför företaget överhuvudtaget bygger bilar glömdes bort.

Det är så klart inget fel i att vilja tjäna så mycket pengar som möjligt. Men pengar bör vara ett resultat av vad du gör – alltså den betydelsefulla meningen med din verksamhet – inte målet i sig.

Åtminstone inte om du vill nå framgång.

_

Relaterat:

small twitter_logo Om du vill kan du utbyta tankar och idéer med Micco på Twitter

Kommentarer

7 svar till ”Vägen till framgång”

  1. Martin

    Glöm inte bort Jim Collins. Boken Good to Great är inne på precis samma spår. Sjukt bra och inspirerande bok.

  2. @Martin
    Jim är en av mina husgudar. Han är således allt utom glömd. Jag kommer troligtvis att återkomma till Jim Collins och hans teorier och undersökningar någon gång under hösten.

    På tal om Collins, har du läst om Räven och Igelkotten? 🙂

  3. […] The Brand-man bloggar om vägen till framgång och är inne på lite samma saker som jag tagit upp här tidigare. ”Den viktigaste frågan för företag och företagare är inte “Hur skall vi tjäna så mycket peng…” […]

  4. Tack för ett bra inlägg Micco!

    För att nå framgång så krävs det att du har en passion och brinner för det du gör. Om du saknar passionen och drivet så kommer du aldrig att arbeta lika hårt och lika mycket och det kommer alltid finnas någon annan som har passion för det och som arbetar hårdare och lägger ned mer tid än dig och vinner därmed i slutänden över dig. Men den största skillnaden.. du kommer att ge upp när det blir tufft och du får motgångar.

    Eller som Steve Jobs säger: ”The ones that become successful love what they are doing so much that they can persevere. And the ones that don’t love it quit… because they’re sane.”

    Ihärdighet/envishet, en av de viktigaste egenskaperna hos en entreprenör.

  5. Mycket sant! Jag söker sponsorer som vill hjälpa ungdomar att utveckla sin kreativa och empatiska förmåga och få delta på World Children Festival i Washington DC 17-19 med barn från 100 länder och över 10 000 deltagare. Det är ordnat med boende.

    Den som sponsrar får mycket bra tillfälle att marknadsföra företaget/organisationen eftersom det följer med en mycket kreativ fotograf och kommer uppmärksammas i media.

    Viktigast av allt är att du bryr dig om och har passionen och brinner för att hjälpa framtidens ledare. Kontakta mig på 070-769 79 59 eller christer.edman[at]creman.se

  6. Hej Micco, mycket mycket mycket inspirerande inlägg. Gillar verkligen innehållsrika inlägg med ”go” i. Det gäller att ta till sig ordspråken, och annama dem.

  7. Mycket tänkvärd inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress