I veckan blev mitt twitterkonto kapat. Konsekvensen blev att mina twittervänner utsattes för spammeddelanden skickade från mitt konto, med syftet att även kapa deras konton. Jag fick som tur var snabbt hjälp att lösa problemet, av bl.a. @kwasbeb, @RudolfChristian och @Fjallraven_Swe. Stort tack! Skulle också du råka ut för en kapning finns receptet på hur du fritar ditt twitterkonto här.
Men nu till något betydligt trevligare – årets andra Twitternytta. Håll till godo:
- @bjornalberts
Laddad med kärlek & hopp istället för skrämsel Simply one of the best ads I’ve ever seen…. http://bit.ly/bKQPSG (via @patricblixt) - @JohnHoudi
”Break a leg!” Intressant Faktoid om vidskepliga artister och varför man inte säger ”lycka till” till vissa artister: http://bit.ly/bOKr9T - @SimplyGreat
This Went To My Bookmarks: Four Ways of Looking at Twitter http://bit.ly/bxhhTj - @jgradvall
Just read a great interview. The Future of Content Marketing. @brittonmanasco interviewed @ardath421: http://bit.ly/dkmHvK - @jyri
Giving Up On Patents http://bit.ly/9jZj9a So true. (via @newsycombinator) - @bjornalberts
Nybloggat: Flickr + Mail = Länkbete http://bit.ly/bVAoln - @plannerfed
Are You Making These Business Mistakes? No one really talks about all of the companies that didn’t do well. http://is.gd/8ZPVf - @mymlan
Nytt på SSBD: Rättshaveristiska konspirationsteorier eller konstruktiv kritik värd att ta på allvar? http://bit.ly/dhZh8A - @JesperAstrom
If you Meet Expectations, You are Not Doing a Good Job – http://bit.ly/bIOgm6 - @Hammarstrand
Entreprenörskap obligatoriskt ämne http://tr.im/OhJE /// Inte en dag förtidigt. (via @riksdagdep)
(Instämmer! Läs också en handfull mycket kloka människors åsikter i ämnet: Sluta forska, börja växa!) - @kullin
Lot’s of bullshit in the media about Norway vs Sweden. This is how it works in Alpine skiing: http://bit.ly/dpHmUt (via @akselsvindal) - @deeped
The Internet in 2020 – What the Experts Predict http://ff.im/gex06 - @CPeyron
Svensk design i världsklass bygger starka varumärken! Electrolux design koncept ”Heart of the Home,” uppmärksammas här: http://bit.ly/aU88JK - @vampyrse
Love this idea, why didn’t I have it first? – www.learnsomethingeveryday.co.uk - @CPeyron
Apple ökar värdet på varumärket med 45%. H&M klättrar till plats 93 bland ”Global Brands 500”. | BrandFinanceGlobal500 http://bit.ly/avUjzu
(PDF-fil) - @AnnelieNaes
Why getting attention is never enough http://bit.ly/bmVn6t Have you mastered the art to build engagement? (via @sbosm) - @ulrikagood
Tro det eller ej, men jag har lösningen på ojämlikheten i näringslivet: http://bit.ly/aQ0i9F - @zackrisson
Här är de! Privata Affärers 9 bloggande småföretagare. http://bit.ly/9m1vAv Följ dem varje dag på http://blogg.privataaffarer.se/ - @englundjohan
Bra Twitter-copy är personlig, tydlig, relevant och uthållig. Jag har uppenbarligen lite att lära. http://bit.ly/bzcith - @LisaRytter
Älskar den http://creativity-online.com/work/pg-kids/18940
(Det gör jag med!) - @janfager
Otroligt intressant designprojekt från England. Låt designers ta fram förslag för att minska våld/brott. http://bit.ly/9EQTZY - @Teddschen
85% wants online content to remain FREE acc. to Nielsen survey. http://bit.ly/9lAV6a - @lena_carlsson
Varumärket behöver en sfär – inte en webbplats http://bit.ly/awbPUy - @jocke
Sociala medier – en tävling? http://bit.ly/ajD96V Bjud på dina egna favoriter, let’s have some fun. - @stefankrafft
Wondering how to get started? This is a good start. ”How To Get Started In B2B Social Media” http://bit.ly/c64u1N - @dlandin
Michael Shermer: Why people believe strange things: http://goo.gl/fb/q3ZA
(14 minuter oerhört intressant föreläsning.) - @dlandin
Thought Gadgets: Sometimes it makes sense to ignore your customers: Excellent post… http://goo.gl/fb/nC7K - @henrikahlen
Inspiring article: Why Steve Jobs doesn’t listen to customers http://bit.ly/92VdJ4 - @janfager
Världens mest innovativa företag. Vet inte hur urvalet gjorts men… http://bit.ly/9Z4CrU (via @fastcompany) - @AndersSporring
New blog post: The importance of branding your own name http://bit.ly/cYNAbd - @kjellhaglund
Essentiell läsning om journalisters oförmåga att tänka bortom den banalaste rubriken: http://tinyurl.com/y9o9jqd - @elwirakotowska
In B2B Marketing: Content is Media. http://bit.ly/dsSMJD - @ddesk
Great post! We do have great challenge: How I am coping with social media overload – a call for opinions http://j.mp/bbgLRX (via @steverubel) - @SimplyGreat
10 Pathways to Inspired Writing http://bit.ly/a45Izm
(Första punkten: ”More books, fewer blogs”.) - @curious_at
The 10 Stages of Social Media Business Integration http://icio.us/jmwd0c - @PRtips
Check out @OPENForum’s 48 Guerrilla Marketing Tips from Top PR Pros at http://bit.ly/bSqapK.
(Inklusive lika många PR-experter att följa på Twitter.) - @ronnestam
It’s not about ideas. It’s about making ideas happen. http://the99percent.com/ - @Sjoshult
KOMMUNIKATIONSHAVERIET: Vattenfalls nya kommunikationsdirektör går från klarhet till klarhet: http://j.mp/bCSa9D
(Vattenfall är verkligen ett fall för Immanuel Kant.) - @aldemark
Makalöst bra för Old Spice (W+K Portland står för spektaklet): The Man Your Man Could Smell Like http://j.mp/a01Z51 - @frejansson
Rolighetsteorin & Viral Marknadsföring http://slidesha.re/cev8gc (av @martinlarsson)
(En av världens mest framgångsrika virala kampanjer. Detaljerad casepresentation av Martin Larsson på Tribal DDB. Min fundering kring Rolighetsteorin blev besvarad; tack Martin!) - @pleasecopyme
Hahaha… tten av! McDonald’s firar fettisdagen http://ow.ly/17LJf - @bjornalberts
Nybloggat: 12 steg för att bevaka varumärket i social media http://bit.ly/bltL6q - @ronnestam
3 Models That Guide Your Brand Conversation In The Social Media Landscape: http://bit.ly/aMvD4N - @Hammarstrand
Top 10 worst Apple products of all time http://bit.ly/dA6ZV0 (via @JonathanSulo) - @claes
Oj vilket misstag jag tror hela mobilbranschen gör när de enbart fokuserar på att försöka jaga Apple. http://tr.im/Oh3y
(Det handlar, som sagt, om att vara annorlunda – inte om att försöka vara bättre.) - @judithw
The top 5 reasons brands fear social media: http://bit.ly/coZBaO - @pellet
Ett bra inlägg @eliasbetinakis kanske glömt? Håller än: MONEY REKLAMBYRÅ: varumärkesstrategi http://bit.ly/9w40TL
(Tre ord: Läs, begrunda, kommentera.) - @britstakston
Twitter blir mainstream och några steg på vägen dit. Vilka har jag missat? http://bit.ly/cZ2sNs - @kullin
This is good. Social media strategies: the difference between enthusiasm and real value http://ow.ly/1731n (via @good_people) - @vassaeggen
Nytt, webbaserat magasin om design: Monthly Design Review: http://monthlydesignreview.com/ - @pellet
Genomtänkt och tänkvärt om transparens från @BritStakston: http://bit.ly/9Gf0Ah - @nikkelin
Nytt på Nikke Index: Google Social Search har mer koll än du tror http://is.gd/8eXxJ - @fdqps
Ni kan nu fråga om väder i en tweet. Pröva t.ex. #varmt i Trelleborg eller #kallt i Umeå.
(Jag har inte provat ännu, men verkar helt klart vara uppenbar Twitternytta.)
Jag hoppas att också du har glädje av dessa tweets. Och skulle du vilja tipsa mig om en tweet som du anser innehåller nytta, nöje eller både och, retweeta med hashtagen #twitternytta.
Sist men inte minst: Är du själv på Twitter, se till att följa samtliga ovan nämnda twittrare. De finns, tack vare @t_reutersward, samlade här.
Trevlig helg!
_
Relaterade inlägg:
Lämna ett svar