Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Är du räv eller igelkott?

Räven behärskar många saker, men igelkotten behärskar en stor sak.

Det här citatet är hämtat från en vers av den grekiske poeten Archilochos, och är grundtesen i Isaiah Berlins essä ”The Hedgehog and the Fox”. Berlin menar att alla människor är antingen Rävar eller Igelkottar. Jag menar att samma gäller alla företag (och varumärken).

Isaiah Berlins essä kan sammanfattas så här;

Räven är ett listigt djur som kan hitta på en myriad komplexa strategier för att jaga Igelkotten. Dag ut och dag in smyger den kring Igelkottens bo, i väntan på det perfekta anfallsögonblicket. Rävens attribut – snabbhet, smidighet, rörlighet och intelligens – gör den till den självklare vinnaren. Igelkotten, däremot, är en sjaskig liten varelse som ser ut som en genetisk cocktail. Den vaggar fram genom sitt enkla liv, oftast sökandes efter lunch eller pysslandes med sitt bo.

Räven väntar tyst bakom en sten nära Igelkottens morgonrunda. Igelkotten, djupt försjunken i sina egna tankar, anar inget och går rakt in i fällan. ”Ha! Nu har jag dig!” tänker Räven. Han hoppar fram och rusar mot Igelkotten med blixtens hastighet. Den lille Igelkotten, som nu känner faran, ser upp mot Räven och tänker: ”Jaha. Så var det dags igen. Lär han sig aldrig?”. Igelkotten kurar ihop sig till en perfekt liten boll och spänner ut sina vassa taggar åt alla håll. Räven, som bara är ett halvt kliv från Igelkotten, uppfattar i sista ögonblicket faran, och avbryter sitt anfall. Men redan under reträtten tillbaka till sin lya börjar Räven smida på en ny anfallsplan.

Och så här håller det på, dag ut och dag in. Slaget mellan Räven och Igelkotten upprepas om och om igen, och trots att Räven är det listigare djuret vinner Igelkotten varje gång.

Isaiah Berlin använde den här fabeln för att dela in människor i två gruppar: Rävar och Igelkottar.

Rävar strävar efter många mål samtidigt, och ser världen i all dess komplexitet. De är ”splittrade och utspridda och rör sig på många plan samtidigt”, enligt Isaiah Berlin, och de integrerar aldrig sitt tänkande till ett övergripande koncept – en förenande vision.

Igelkottar strävar istället efter att förenkla en komplex värld till en enda idé – en grundprincip eller ett koncept som förenar och vägleder allt. Det spelar ingen roll hur komplex världen är, Igelkottar reducerar alla utmaningar och problem till enkla – nästan alltför förenklade – idéer. Och allt som på något sätt inte går att relatera till Igelkottsidén saknar relevans.

Princetonprofessorn Marvin Bressler har exemplifierat Isaiah Berlins tes:

Vet du vad som skiljer de människor som har haft störst inverkan på mänsklighetens utveckling från alla andra som var precis lika smarta? De var Igelkottar. Freud och det omedvetna. Darwin och det naturliga urvalet. Marx och klasskampen. Einstein och relativiteten. De förenklade en komplex värld.

Och samtidens Rävar stod vid sidan om och konstaterade: ”Bra idé, men du tog den för långt.”

Samma princip gäller alltså även företag och varumärken. Organisationer som innerligt och passionerat delar ett syfte, och som har en insikt i vad de kan bli bäst i världen på – och vad de inte kan bli bäst på – har också insett att de inte kan vara allt för alla. Dessa företag vet, kort sagt, vad deras fokus är – de har identifierat en Igelkottsidé.

Eller som positioneringens fader Al Ries uttryckt det:

In everything from campaigns for peanuts to campaigns for presidents, focus wins.

Avslutningsvis: Låt mig få klargöra att Igelkottar på intet sätt är dumma, om nu någon skulle tro det. Tvärt om. Igelkottar förstår att den viktigaste och djupaste insikten är enkelhet. Igelkottar ser vad som är viktigt, alltså det som faktiskt betyder något, och struntar i resten. Och det är alltså den insikten som gör Igelkottar till vinnare.

Vad är ditt företag, Igelkott eller Räv?

_
Jim Collins, som bl.a. skrivit boken GOOD TO GEAT: Why Some Companies Make the Leap …And Others Don’t, använder Isaiah Berlins tes som kärna i sina teorier kring varför vissa företag lyckas medan andra inte gör det. Den kärnan har jag använt som underlag för det här inlägget. 

_

Relaterade inlägg: Den viktigaste marknadsföringsstrategin | Problem eller mysterium, det är frågan | Varför ditt syfte skall väga tyngre än din produkt

Kommentarer

16 svar till ”Är du räv eller igelkott?”

  1. Mycket bra och tänkvärt! Ett annat ordspråk i samma härad.
    ”Den som greppar efter mycket, mister ofta hela stycket.”

  2. Marcus Nolfelt

    Ett annat sätt att se på företag och människor har jag metaforiserat och fabulerat själv utefter den vardag jag lever i. Entreprenörsvardagen. Där finns det två typer av företag. Maneten och Delfinen. Maneten flyter bara med och kan inte påverka sin situation utan fångar den föda som flyter förbi och själv flyter med strömmen. Strandar den och om du vill hjälpa den tillbaka så bränns den. Delfinen däremot är aktiv, social, nätverkande (jagar i grupp) och försöker påverka sin egen situation, samt är öppen för att lära nytt. Vilken entreprenör tror du är mest framgångsrik?

  3. Det finns ett ord för detta, Kompromisslöshet.
    Konstigt nog förstår inte många att igelkottsbeteendet framkallar en enkel ram att vara kreativ, alla som jobbar på en Igelkott vet precis vad de sysslar med.

  4. En tanke som slog mig.
    Igelkotten är ett djur som inte utvecklats nämnvärt på miljoner år, må hända för att dess enkla överlevnadsknep har fungerat så bra. Men om företag eller individer skulle eftersträva samma utvecklings- eller överlevnadsprinciper skulle vi inte sitta här och skriva bloggar och höja sociala media till skyarna. Vi hade på sin höjd skrivit en insändare till Resume, om ens det. Vi hade kanske suttit kvar med stenbumlingar och runskrift, vad vet jag?
    Alltså, vi måste eftersträva att vara nyfiken av oss, inte luta oss tillbaka på gamla beprövade lagrar, och då naturligtvis gå bet lite då och då. Det handlar inte om att desperat vinna varje fajt. För att överleva måste vi istället utvecklas i samtakt med vår omvärld. Och det går ruskigt snabbt just nu.

    Som en liten fotnot kan tilläggas att det för endast ett par år sedan uppmärksammades att inte lika många igelkottar längre blev överkörda. Deras överlevnadsinstinkt att i alla lägen kura ihop sig till en taggig boll hade resulterat i en mycket kraftig desarmering. Så kraftig att endast de igelkottar som utvecklat en förmåga att istället springa sin väg överlevde och fick möjligheten att fortplanta sig.

    Med andra ord, räven och igelkotten var en rolig liknelse men kanske lite taget ur luften. Att det däremot är viktigt att kunna förenkla den allt mer komplicerade värld vi lever i är naturligtvis en helt oemotsäglig sanning.

  5. @Alex Alexandersson
    Kul sågning, Alex :).

    Men kanske läste du in för mycket i analogin? Liknelsen handlar ju inte om zoologi eller evolutionslära. Den handlar om beteende och attityd, och tesens kärna är ju precis det du betonar:

    Rävar strävar efter många mål samtidigt, och ser världen i all dess komplexitet. Igelkottar strävar istället efter att förenkla en komplex värld till en enda idé – en grundprincip eller ett koncept som förenar och vägleder allt.

    Alltså: Att det råkar vara just rävar och igelkottar är bara ett berättarknep. Jag tror att Isaiah Berlin valde fabeln som form för att göra sin tes lättare för andra att förså, komma ihåg och förmedla vidare.

  6. Ha ha ha! Jo jag förstod detta men kunde inte låta bli att kommentera.

    Dock tycker jag nog ändå att det hela inte riktigt stämde eftersom vi just i detta nu står inför en tid där många gamla läror kommer att stjälpas omkull. Den som inte snabbt kan rätta tankarna i nya banor kommer att hamna rejält efter om inte helt dö ut.
    Det handlar alltså om att var flyfotad och nytänkande samtidigt som man ska ha förmågan att förenkla. Man kan definitivt inte bara låsa sig på ett enda mål. För vi vet ju idag inte lika tydligt som förr vilket mål, som går i mål… 😉

  7. @Alex Alexandersson

    Glömde att tillägga att detta är en mycket underhållande blogg. Otroligt bra skriven och helt rätt i tiden. Kommer återkomma frekvent.

  8. @Alex Alexandersson
    Hmmm… Logiskt. Men… Läs Kapitalism vs Kreativism, inklusive kommentarerna.

    Jag håller helt med om att mycket ställs på ända just nu, men jag är inte lika övertygad om att den rätta lösningen alltid är att snabbt ställa om när trenderna vänder. Har du en stark passion för något, och en djup övertygelse att det problem du försöker lösa är till gagn för andra, tror jag att du – oavsett omvärldens snabba förändringar – skall stå fast vid ditt syfte och din vision.

    Tack för berömmet. Och välkommen åter!

  9. Har ni intresserat er för memer? Evolutionsläran finns inom det vi pratar om.
    Om ni inte känner till uttrycket läs,
    http://ehde.se/blogg/bibliotek/meme.cmsx

  10. @Alex Alexandersson
    Alex: Tänk på att en igelkott både får barn, och inte lever för evigt. Nya igelkottar tillkommer alltså, som tar vid där gamla igelkottar slutat.
    En grundläggande idé behöver inte heller vara till exempel produkten. Tänk till exempel på Volvo, som har ett (nåja) fokus: säkerhet. Det är det fokuset de behåller, också när de bygger nya bilar.
    Så tror jag i allafall. 🙂

  11. Det du skriver får ju igelkotten att framstå i bättre dager än räven, tycker jag. Sanningen är naturligtvis att båda behövs.
    Kanske är det så att räven ofta är den som identifierar eller upptäcker olika behov, igelkotten låser fast sig vid något av dessa behov och behåller fokus på detta.
    Dessutom tror jag att vi kanske är igelkottar ibland, rävar ibland. Allt växlar. Men faktum är att verkligheten blir lite mer rolig och spännande med polarisering 🙂

  12. @Micco

    Nej, helt klart är det ingen fördel att som en kameliont bara anpassa sig efter sin omgivning. Då lär man ju varken synas eller uppmärksammans. Men att benhårt stå fast vid gamla ideal eller idéer, med skygglapparna maximalt åtdragna, är ett lika dåligt sätt att förhålla sig i dagslägen. Mycket kan hända. Alla jublar åt digitala/sociala mediakanaler. Vem vet vad som väntar runt hörnet? På riktigt alltså. Tycker mig aldrig ha upplevt eller läst om mer omvälvande tider gällande marknadsföring.

    Det jag menar är en ny typ av företagande, marknads- och varumärkesstrategier kanske måste växa fram? Hur den ska se ut har jag ingen aning om. En sak tycker jag dock se ganska klart. Att likt igelkotten bara hålla fast vid en enda grundläggande idé och slaviskt följa den i ur och skur, det verkar lite för riskablet. Någon slags öppenhet måste finnas… Till och med Coca Cola provar nya smaker på sin originaldryck…

  13. @Alex Alexandersson
    Men ändå är det originalet som säljer bäst 😉

    Alex, jag håller (som sagt) med dig om det mesta. Jag är också, precis som du, nyfiken på hur företagandet kommer att förändras. Jag, och mina gästbloggare, har en handfull gånger berört just de utmaningarna, bl.a. i inläggen Är ett öppet Internet ett hot mot marknadsekonomin?, Varumärkets nya roll i sociala medier och Varför ditt syfte skall väga tyngre än din produkt.

    Kanhända läser vi bara in olika säker i begreppet ”igelkottsidé”? Jag menar t.ex. att Apples igelkottsidé har handlat om ”usability” – en idé som de framgångsrikt tillämpat på operativsystem, datorer, mp3-spelare, musikbutik, mobiltelefon, etc., etc. Apple, om någon, har bevisat att trots att ett företag alltid är sin igelkottsidé trogen, innebär det inte att bolaget är fast i samma produkt/lösning för alltid.

    Eller som Jim Collins uttryckt det:
    ”In this era of dramatic change, we’re hit from all sides with lopsided perspectives that urge us to hold nothing sacred, to “re-engineer” and dynamite everything, to fight chaos with chaos, to battle a crazy world with total, unfettered craziness. Everybody knows that the transformations facing us — social, political, technological, economic — render obsolete the lessons of the past.

    Well, I submit that “everybody” is wrong. The real question is, what is the proper response to change? We certainly need new and improved business practices and organizational forms, but in a turbulent era like ours, attention to timeless fundamentals is even more important than it is in stable times. (Läs vidare här.)

  14. Ahh! Jag gillar den här bloggen 😀 Grymt att kunna länka vidare i texten, och då inte bara till små tillägg utan fulla texter av originalförfattare. Lite som filmen Universal Soldier – You want to know more? Ger tyngd åt åsikter och lättare att skapa sig en egen bild och tankegångar.

    Keep it up!

  15. […] Ovanstående text är tagen härifrån. […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress