Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Gästbloggare

Gästbloggarna presenteras i bokstavsordning: Alf Rehn, Beata Wickbom, Dan Landin, Frans Melin, Jeanette Fors-Andrée, Jerry Silfwer, Johan Östlund, Katarina Graffman, Kristina Jarring, Leo Heijbel, Malin Sjöman, Martin Linnér, Mats Lederhausen, Mats Rönne, Mattias Seger, Niklas Bondesson, Olle Wästberg, Per Frykman, Per Robert Öhlin, Peter Bunge-Meyer, Peter Gärdenfors, Raoul Galli, Richard Seger Johansson, Sara Rosengren, Simon Sinek, Staffan Ehde, Sten Jansson, Thomas Ahrens, Thomas Lundqvist, Tommy Falonius och Ylva Lindberg.

 

Alf Rehn

Alf Rehn gillar kaffe och serietidningar. Något otippat har han lyckats utnyttja detta till att bli professor i företagsekonomi vid Åbo Akademi. För att hålla sig intellektuellt vaken jobbar han därtill bl.a. som talare, kolumnist och styrelseordförande i reklambyrån Satumaa. Han är ett inbitet fan av Ethel Merman och Patsy Cline, och hittas lättast på www.alfrehn.com.

Alf har skrivit följande inlägg: Post-social marknadsföring? |

Beata Wickbom

Beata Wickbom har arbetat med affärsutveckling och kommunikation på webben sedan 1995, idag i rollen som senior strateg på reklambyrån Pool. Hon är en flitigt anlitad rådgivare och inspiratör på temat sociala media och den nya webben. Hon var en av förgrundsgestalterna i den svenska internetindustrin och har bland annat grundat branschkonferensen SIME.

Beata har skrivit följande inlägg: Så får du fans till ditt varumärke |

Dan Landin

Efter 18 år i reklambranschen, de senaste som delägare på reklambyrån Åkestam Holst, arbetar Dan sedan hösten 2011 som Strategic Director & Planner på Coop. Ett jobb han aldrig trodde han skulle ta men är glad att han gjorde. Och ett jobb där det inte saknas utmaningar, kan man lugnt påstå. Dan söker sanningen om allt och skäms inte för det.

Dan har skrivit följande inlägg: Om du fortfarande undrar hur reklam fungerar kan du sluta med det nu |

Frans Melin

Frans Melin är en av Nordens ledande forskare och konsulter inom varumärkesområdet. Frans är ekonomie doktor i varumärkesstrategi och en av de ansvariga för forskning och utbildning inom Strategic Brand Management vid ekonomihögskolan på Lunds universitet. Han driver sedan tjugo år tillbaka konsultföretaget Brand Strategy och är flitigt anlitad som rådgivare, coach och föreläsare av en lång rad organisationer inom både privat och offentlig sektor. Frans har skrivit ett flertal böcker, bland andra ”Varumärkesstrategi – Om konsten att utveckla starka varumärken” och ”Varumärken i offentlig tjänst” (tillsammans med Ulf Dahlqvist).

Frans har skrivit följande inlägg: Om ledningens ansvar för att organisera varumärkesarbetet |

Jeanette Fors-Andrée

Jeanette Fors-Andrée är kriskonsult och hjälper ledare, styrelser och kommunikatörer med förebyggande krishantering, strategisk rådgivning och operativa insatser när krisen är ett faktum. Bakom hennes arbete finns sju års forskning kring kriskommunikation vid Uppsala universitet. Hon föreläser, undervisar i krishantering på Berghs och citeras i media som krisexpert.

Hon är också författare till två böcker i ämnet kriskommunikation och krishantering. På den egna bloggen delar hon med sig av sina insikter och åsikter.

Jeanette har skrivit följande inlägg: Fusioner och förvärv: Så undviker du jordbävningar | 5 tips för bättre kriskommunikation

Jerry Silfwer

Jerry Silfwer är Executive Digital StrategistWhispr Group i Stockholm och utbildad inom PR och lingvistik. Han har grundat branschforumet PR of Sweden och är medredaktör för mediebloggen Same Same But Different. På den egna bloggen Doktor Spinn skriver han om strategisk kommunikation i det digitala medielandskapet.

Jerry har en stor passion för det kommunikativa hantverket, men strävar alltid efter att utgå från företagsledningens perspektiv.

Jerry har skrivit följande inlägg: Jaha, ska vi ha en företagsblogg nu också? | Confessions of A PR-Man: The Future Of Advertising Is Golden |

Johan Östlund

Johan Östlund har under de senaste åren snubblat över kulturella trösklar i Hong Kong, Japan och Kina. Han förbryllas ständigt över hur förbaskat svårt det verkar vara att förstå oss människor. Och vårt beteende. Just nu kämpar han med det i rollen som Chief Planning Officer på Leo Burnett i Shanghai. Dessförinnan har han arbetat inom DDB-nätverket på olika platser runtom i världen, samt även på SEB Kort.

För äkta kunskap och inspiration återkommer han ständigt till tankarna från Andrew Ehrenberg, Tim Ambler och vår svenske visionär Micael Dahlén.

Johan har skrivit följande inlägg: Vanans makt kan vara minst lika stark som känslornas | Det räcker inte att ditt varumärke blir valt, det måste bli valt på rätt sätt | Det spelar ingen roll om du är japan eller svensk, ditt beteende är lika förutsägbart | Öppet brev till alla som köper eller säljer reklam | Case: Bringing Big Mac to the table in Hong Kong

Katarina Graffman

Katarina Graffman är filosofie doktor i antropologi och grundare av företaget Inculture, samt partner i *UP There, Everywhere. Hon hjälper bl.a. Volvo Europe, IKEA, Sveriges Radio, Skanska och Procordia att förstå konsumentbeteenden, i syfte att förbättra produktutveckling och marknadsföring.

Katarina har tidigare bl.a. arbetat som seniorkonsult på Kairos Future och grundat Trendethnography. På den egna bloggen Inculture.com delar hon med sig av sina tankar, erfarenheter och spaningar (om än sporadiskt). Katarinas favoritcitat om människan är: ”Människor säger inte vad de tänker, vet inte vad de känner och gör inte som de säger.”

Tillsammans med Jonas Söderström har Katarina skrivit boken Konsumentnära varumärkesutveckling: Effektivare varumärkesstrategi med kommersiell etnografi.

Katarina har skrivit följande inlägg: Antropologi hjälper dig göra en meningsfull segmentering | Case: Antropologisk analys av radion och kvinnorna | Människor är inte intresserade av varumärken. Människor är intresserade av relationer med andra människor. | Dags att utveckla en egen mobilapp. Eller..? | Neuromarketing – marknadsförarnas våta dröm!? |_

Kristina Jarring

Kristina är professionell styrelseledamot och förtroendekapitalist. Hon är övertygad om att ett reellt förtroendekapital är det som skiljer dig från konkurrenterna och skapar lojala och långsiktiga relationer med alla intressenter, interna och externa.

Styrelseuppdrag ibland annat MultiQ AB (publ), Volvo Merchandise, Miljonlotteriet, Helsingborg Citysamverkan.

Du kan läsa mer om Kristina på hennes webbsajt. Du kan också kontakta henne på mejl.

Kristina har skrivit följande inlägg: Så bygger du ett serviceföretag |

Leo Heijbel

Leo Heijbel är moralfilosof och civilekonom. Han arbetar som strateg på kommunikationsbyrån Paff Performance. Där jobbar han enbart med kunder som har aktiva ägare med starka mål, till exempel entreprenörer, investmentbolag eller samhällsbyggare. Som filosof kan han tänka oväntat, och som ekonom navigerar han fram till ägarens affärsnytta.

Du kan följa Leo på Twitter.

Leo har skrivit följande inlägg: Vattenfall, ett fall för Kant? | Vad händer med varumärket Tiger Woods?

Malin Sjöman

Malin Sjöman har över 15 års erfarenhet av B2B-marknadsföring, produktledning och affärsutveckling inom IT och telekom – från den svenska marknaden och internationellt. Hon är marknadsföringskonsult i egna företaget Windmill360 och hjälper B2B-företag med strategi, planering och operativt genomförande inom marknadsföring, kommunikation och PR. Hon är också en av initiativtagarna till erfarenhetsnätverket B2B-marknadsföring inom Marknadsföreningen i Stockholm.

den egna bloggen skriver hon framförallt om B2B-marknadsföring, gärna med fokus på hur den förändras i en alltmer digitaliserad värld.

Malin har skrivit följande inlägg: Sociala medier i B2B: Försöker vi tvinga ner styvsysterns fot i Askungens sko? |

Martin Linnér

Martin Linnér insåg plötsligt en dag att hans utbildning och erfarenhet inom produktutveckling, designstrategi och brand management hade en titel. En titel som i dess bestämda form blev namnet på hans privata blogg och hans twitterkonto: Designstrategen.

Martin värnar det holistiska perspektivet och pratar gärna och länge om hur varumärken upplevs genom varor och tjänster. Han arbetar med konceptutveckling för ett av Sveriges mest expansiva företag inom detaljhandeln.

Martin har skrivit följande inlägg: Bortskämd i valmöjligheternas förlovade land |

Mats Lederhausen

Mats Lederhausen har arbetat som President of Business Development på McDonald’s Corporation, med ansvar för bl.a. global strategi och affärsutveckling, samt som VD för McDonald’s Ventures, där han ansvarade för McDonald’s tillväxtinvesteringar.

Idag är Mats senior advisor till McDonald’s ledningsgrupp beträffande bl.a. Brand Trust. Han är också ordförande i BSR (Business for Social Responsibility) samt driver det egna bolaget BE-CAUSE, som hjälper företag att identifiera ett syfte som väger tyngre än deras produkt.

Läs mer på: www.be-cause.com

Mats har skrivit följande inlägg: Varför ditt syfte skall väga tyngre än din produkt. | Vi får det vi belönar. | Företag och närhet – om kostnaden för social distans. | What McDonald’s can teach us about recovery

Mats Rönne

Mats Rönne har under drygt 25 år arbetat med internationell marknadsföring i olika roller. Han har varit projektledare och chef på reklambyrå, mediechef på mediabyrå samt arbetat i olika ledande marknadsföringsbefattningar, bl.a. som Marketing Communications Manager på Bonnier, Director Branding and Marketing Communications på Ericsson och senast på Electrolux som VP Brand Management och European Media Director.

Mats är idag fristående konsult med fokus på varumärken, marknadsstrategi och planning inom nätverken PlannerFed och smart company.

Mats Rönne har också varit ordförande i Sveriges Annonsörer, Sveriges reklamköpares intresseorganisation, och har av IAA (International Advertising Association) utsetts till en av deras s.k. Internationalists.

Kontakta Mats på mejl, eller följ honom på Twitter.

Mats har skrivit följande inlägg: ”B2b” borde betyda brand-to-business, inte business-to-business | Mäter och redovisar vi reklamens effekter på ett effektivt sätt? | Myten om Obs-värdets värde | Hur många dimensioner krävs för en mediestrategi? | På vilken nivå är ditt varumärke förankrat? | Reklamkunskap från modern tid | Posh Spice och Persil | Storebror gör bättre reklam | Hur svårt är det att köpa från dig? | Varumärken kan inte välja sina föräldrar | Om konsten att presentera kommunikationens effekt effektivt | Medelmåttans mästerskap (eller när bra är bättre än bäst) | Account planning på svenska: Erbjudandeutvecklingens 10 K:n |

Mattias Seger

Som konsult på GAIA Leadership bidrar Mattias Seger till att utveckla ledarskapet hos kunder i hela Skandinavien.

Han brinner för ledarskap och lever ständigt med frågan hur vi människor kan verka och prestera på en högre nivå – gärna tillsammans – med pionjärskap och förnyelse som honnörsord. Bl.a. anser Mattias att skolans och de ideella rörelsernas viktigaste uppgift är att utbilda morgondagens ledare.

Under slutet av 1990-talet visionerade Mattias kring morgondagens Internet och hur bredbandsamhället skulle komma att se ut. Idag författar han böcker i ämnet ledarskap.

Mattias har utöver ingenjörsexamen också utbildning i bl.a. spelutveckling på PlaygroundSquad samt studerat ledarskap och psykologi vid Högskolan i Gävle. Han är diplomerad Coach, PCC.

Mattias har skrivit följande inlägg: Ledarskapet föregår chefskapet |

Niklas Bondesson

Niklas Bondesson (f.d. Persson) är Doktor i Marknadsföring och verksam vid Lund Brand Management Group, Lunds Universitet. Niklas forskning handlar om både B2C- och B2B-varumärken, och mer specifikt om hur företag kan omsätta varumärkesbyggande till försäljning och lönsamhet.

Hans studier har bland annat publicerats i vetenskapliga tidskrifter som Journal Of Brand Management och Industrial Marketing Management. Du kan även läsa om Niklas forskning och analysmetod här på The Brand-Man, bl.a. i inläggen Du har ingen aning om varför dina kunder köper, Vad gör ett varumärke starkt?, Därför köper dina kunder (b2c) och Därför köper dina kunder (b2b).

Niklas arbetar också som konsult, specialiserad på varumärkesanalys, i sitt egna företag Substance som har några av Sveriges största varumärken på kundlistan. Substance arbetar såväl fristående som i nära samarbete med reklambyråer som Pyramid och Åkestam Holst.

Du kan samtala med Niklas på Twitter.

Niklas har skrivit följande inlägg: Vet du hur din reklam påverkar dina anställda? |

Olle Wästberg

Olle Wästberg har arbetat som svensk generalkonsul i New York, riksdagsledamot, statssekreterare, chefredaktör för Expressen, styrelseordförande i Sveriges Radio och generaldirektör för Svenska institutet. Idag driver Olle det lilla företaget Wästberg Communication och arbetar med styrelseuppdrag samt en del debattörs-, moderators- och skribentjobb.

Du hittar Olle på: www.wastberg.se

Olle har skrivit följande inlägg: Varumärket Sverige som konkurrensmedel. | Skandinavien är ett känt och starkt varumärke – i Skandinavien._

Per Frykman

Per Frykman räknas som en av pionjärerna inom personal branding i Sverige. Under åren har han med sitt engagemang, sin nyfikenhet och sina drömmar hjälpt hundratals människor och företag att växa.

Per Frykman har skrivit tre böcker, bl.a. Myten om den effektiva rekryteringen, som nominerades till bästa personal- och ledarskapsbok 2005, och Du – ett varumärke, som han skrivit tillsammans med Karin Sandin. På bloggen Du – ett varumärke delar han regelbundet med sig av sin kunskap och sina erfarenheter.

Per har skrivit följande inlägg: Ta ditt personliga varumärke på allvar – det är din främsta tillgång | Mina bästa råd hur du bygger ett attraktivt personligt varumärke | Nyckeln till företags framgång är människor, människor, människor | Blir reputation management på individnivå den viktigaste konkurrensfaktorn? |

Per Robert Öhlin

Per inledde sin bana som art director. Efter tio år sadlade han om och blev copywriter. I samma veva startade han sin första reklambyrå. Snart blev det en till. Och sen brakade han rätt i väggen. Sedan dess har han befunnit sig i ett tillstånd av febrig ambition för att skriva den där samtidsromanen som ännu inte har velat manifestera sig. Tiden som blir över ägnar han åt att gestalta reklamtexter, föreläsa, skriva bloggen Mine Goes to Eleven och hjälpa varumärken att finna sitt rätta jag. Per Robert har även hunnit med att skriva en handfull fackböcker, bl.a. Den mentala orgasmen, Fuck Logic, Fuck Logic 2 och Branding enligt Forrest Gump.

Du hittar mer om honom här. Du kan också följa Per Robert på Twitter.

Per har skrivit följande inlägg: Vad är kreativitet? Och vad innebär det att vara kreativ? | The idiot’s guide to marketing

Peter Bunge-Meyer

Peter Bunge-Meyer är varumärkeskonsult och grundare av BRAND/ASSET, som erbjuder tjänster för strategisk och finansiell värdering av varumärken.

Peter har arbetat som seniorkonsult på varumärkesbyrån Rewir, som internationell marknads- och kommunikationsdirektör på The ABSOLUT Company inom Vin & Sprit, samt på en handfull andra ledande marknadsföringsbefattningar inom dagligvaruhandel.

Peter har genomfört en rad varumärkesvärderingar av ledande varumärken, bl.a. i samarbete med PricewaterhouseCoopers.

Peter har skrivit följande inlägg: Varumärket – ett högt värderat, ovärderat värde | Fingrarna i syltburken – hur påverkas varumärkets värde?_

Peter Gärdenfors

Peter Gärdenfors är professor i kognitionsvetenskap och förmodligen Skandinaviens internationellt mest kända filosof. Peter är ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien, Kungliga Vitterhets, Historie och Antikvitetsakademien, Academia Europaea och Deutsche Akademie für Naturforscher Leopoldina. Han har skrivit bl.a. Fängslande information (1996), Hur homo blev sapiens (2000), Tankens vindlar (2005) och Den meningssökande människan (2006). Peter är också en flitig skribent i svenska dagstidningar och i fackpress.

Peter har skrivit följande inlägg: Intuition är implicit kunskap |

Raoul Galli

Raoul Galli är socialantropolog och verksam vid Stockholms universitet. Han forskar om symbolisk produktion, särskilt reklam och konst.

Raoul har arbetat på uppdrag av ett antal varumärken, bl.a. genomförde han 2009 en etnografisk ministudie för McDonald’s i Sverige och reklambyrån DDB, sammanställd i rapporten ”Härliga smaker av Amerika på svenska Donken”. Bland övriga publikationer av Galli kan nämnas ”Rapport från varumärkenas produktionsfält” (2005); ”The Social Life of Brands” (2008); ”Kungliga Akademien för de fria konsterna. Om konst, makt och symbolisk ekonomi” (2010).

Raoul har skrivit följande inlägg: Nedslag i reklameliten |

Sara Rosengren

Sara Rosengren är docent i marknadsföring vid Centrum för konsumentmarknadsföring (CCM) vid Handelshögskolan i Stockholm. Saras forskning om marknadskommunikation har rönt internationell uppmärksamhet med artiklar publicerade i flera av marknadsföringsvärldens tyngsta forskningstidskrifter. Tillsammans med Henrik Sjödin har hon författat boken Reklam: förståelse och förnyelse – om marknadskommunikation i förändring.

Sara älskar att se teorier omsatta i praktiska kommunikationslösningar. Hon är en driven föreläsare och en av lärarna bakom spjutspetsutbildningen MCXL.

Sara finns på bl.a. Twitter och Linkedin.

Sara har skrivit följande inlägg: Vet du hur din reklam påverkar dina anställda? |

Richard Seger Johansson

Richard Seger Johansson jobbar med strategi och projektledning på Ingager i Stockholm. I sin roll utvecklar han främst sina kunders närvaro i sociala medier.

Richard har en masterexamen i Brand Management och har även studerat sociologi vid Stockholms universitet. Han har ett stort intresse för samhällen och kulturer kopplat till konsumtion, köpbeteenden, varumärken, marknadsföring och reklam. Dessutom snackar han gärna gonzojournalistik, flugfiske och Italienskt fotboll.

Richard har skrivit följande inlägg: Use sociology to boost your brand |

Simon Sinek

Simon Sinek undervisar företagsledare i konsten att inspirera människor. Han konsultar, skriver och håller tal runt om i världen om kraften i ett tydligt Varför – om syftet, meningen, tron på något som en stark drivkraft hos oss alla. Simons lika enkla som geniala idé, The Golden Circle, är baserad på biologin bakom människans beslutsprocess.

Simon bor i New York och ingår i RAND Corporation, en av världens högst ansedda tankesmedjor. Hans första bok, Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action, kom ut i oktober 2009.

Simon har skrivit följande inlägg: The visionary’s dilemma | Blinded by your own product | Don’t protect your property | The final score doesn’t matter | It takes two | How to find you Why | How to measure success |

Staffan Ehde

År 2003 hade en marknadschef på ett stort industriföretag behov av en akut insats. Marknadschefen tänkte att en filmproducent nog borde vara kapabel att leverera en given produkt inom en given tid och budget. Han valde Staffan efter att sett en kreativ film producerad av honom.

Efter 25 år som filmproducent är Staffan Ehde idag en ofrivillig konsult på kommunikationsföretaget Xpdition, och arbetar huvudsakligen med innovationsprocesser. Dessutom föreläser Staffan ett par, tre gånger i veckan på uppdrag genom bl.a. Talarforum. Han har också skrivit boken Chokladfontänen – en bok om innovationsprocesser, om den rädsla och de drivkrafter som driver människor som vågat pröva en helt ny marknad. Och om de mekanismer som möjliggör och hindrar oss att tänka och vara annorlunda.

Staffan har skrivit följande inlägg: Gorillaperioden är över |

Sten Jansson

Sten Jansson har varit projektledare och VD för flera reklambyråer, bl.a. b2b-byrån Anderson & Lembke i Göteborg.

För tjugo år sedan skrev han Första boken – 19 snabblektioner i reklam och marknadsföring. Boken såldes på några år i närmare 40.000 exemplar, något av ett rekord för marknadsföringslitteratur i Sverige.

Sten arbetar nu som konsult och lärare i marknadsföring.

Läs mer på: www.marknadsakuten.com

Sten har skrivit följande inlägg: Bush var värdelös, Obama klarar allt. | Ett varumärkesfall

Thomas Ahrens

Thomas Ahrens är grundare av och VD för Ahrens Rapid Growth, samt initiativtagare till Tillväxtlistan – en lista över Sveriges uthålliga snabbväxare, som publicerats sedan 1993. Hans forskning kring snabbväxande företag ligger idag till grund för Ahrens metoder och verktyg som används i ett stort antal företag.

Thomas har skrivit bl.a. Rebelledaren, Tidsmonopolet och Makten och närigheten, i evighet?.

Läs mer på: www.ahrens.se.

Thomas har skrivit följande inlägg: Låt inte sjukvården av företag gå före friskvården | Dags att vakna! | Saab – nyckeln till en ny era? | Tillväxt skapas inte med mer forskning och utveckling | Enproduktsföretag? Stick och brinn! | Sluta upp med lagomledarskapet | Vänd upp-och-ner på branschlogiken | Tillväxtens kristallkula

Thomas Lundqvist

Thomas Lundqvist är civilekonom med bakgrund i McDonald’s-koncernen samt som VD för Close och Junibacken. Idag är han föreläsare och chefscoach både i Sverige och utomlands, och har dessutom hunnit författa fem böcker.

Du kan läsa mer om Thomas på Brainscan och kontakta honom via mejl eller på 0708 570 550.

Thomas har skrivit följande inlägg: Använder du sunt förnuft? Sluta med det. | Varför ett sämre förslag vinner upphandlingen | Pengar – det dyraste sättet att motivera människor? | Vad Micco missat om varumärkesbyggande | Vill du ta del av en marknad på 110 miljarder? | Hur du sätter mål (och undviker lagen om AAE)

Tommy Falonius

Tommy är varumärkesstrateg och författare, bland annat till böckerna Varumärket inifrån och ut (utsedd till Årets Marknadsföringsbok 2010) samt 100 sanningar och en lögn om varumärkesarbetet (nominerad till Årets Marknadsföringsbok 2011). Han har arbetat som copywriter på både svenska och internationella byråer.

Idag är Tommy varumärkeskonsult och strategisk rådgivare åt framför allt B2B-företag. Han var med och startade utbildningen Strategic Brand Management på IHM i Göteborg och grundade Göteborgs Reklambyråskola.

Tommy har skrivit följande inlägg: Hur du lyckas med det interna varumärkesarbetet | Den interna förankringens fallgropar

Ylva Lindberg

Ylva Lindberg arbetar som art director med internationell b2b, samt som varumärkeskonsult och designer med inriktning på visuell varumärkesidentitet.

Under 2010 och 2011 viger Ylva kvällarna åt en masteruppsats som skall handla om varumärkens kommunikation på 2010-talet. Med en fot i kreatörsvärlden och en i kommunikationsvetenskapen anser hon sig antingen ha ett bra utgångsläge för att fundera på varumärkens kommunikation framöver, eller en lätt haltande gång. Du kan läsa mer av Ylva på hennes blogg.

Ylva har skrivit följande inlägg: Design skapar mening i varumärket |

Kommentarer

24 svar till ”Gästbloggare”

  1. […] Just nu pågår bloggtävlingen Yaba – Yet another blog award. Folket (ja bloggläsarna alltså) ska utse Sveriges bästa blogg om Internet, marknadsföring, media och design och ja, jag tycker att du ska gå in och rösta på The Brand Man. Vill du först läsa bloggen för att bilda dig en egen uppfattning så kan du givetvis göra det också. Tycker du dessutom att marknadsföring är ett intressant ämne så hittar du min käre fars samlade inlägg här. […]

  2. Anna

    Superbra blogg, men skulle gårna vilja se några damer/tjejer/kvinnor som gästbloggare, lite väl många gubbar och gubbperspektiv!

  3. @Anna
    Jag instämmer till fullo.

    Jag har (hittills) frågat tolv gubbar och nio damer. Åtta av damerna har tackat nej, av något varierande skäl. Endast två av gubbarna har valt att avstå. Det kommer alltså att adderas ytterligare ett par gästbloggande gubbar till den här listan, men också minst en tjej, i den takt de får ur sig gästinlägget de lovat att författa.

    Jag kommer att fortsätta att fråga intressanta och kompetenta människor, både killar och tjejer, om de känner för att skriva här på The Brand-Man. Allt för att ge så många olika perspektiv som möjligt på företagande, marknadsföring, varumärkesbyggande och reklam.

    Har du tips på någon eller några, hör av dig.

  4. Anna

    Tack för ditt snabba svar! Det var skönt att höra att du medvetet försöker få lite balans, synd att alla damerna tackat nej hittills. Ska fundera på några intressanta kvinnor jag skulle vilja läsa gästinlägg av, det finns många…

  5. Anna Saverstam

    Hej!
    Fantastiskt vilken bra blogg, jag har knappt skådat bættre. Læser en kurs i føretagsekonomi på univeritetet nu och vi har en bok av Nancy Holmstrøm. Så tyckte att det var toppen att kunna læsa en massa intressanta blogginlægg hær om marknadsføring. De ær tydliga, relevanta och kænns moderna.

    Vænligen
    Anna Saverstam

  6. @Anna Saverstam
    Stort tack för berömmet, Anna. Det värmer.

  7. Vilken snygg, informativ blogg du har:)
    Riktigt bra!

    Keep up the good work!

    Petter

  8. @Petter
    Jag bugar, bockar och tackar.

  9. […] Gästbloggare | The Brand-Man: Trevlig skara att få vara en del av! Låt oss nu hoppas att min gästpostning till veckan håller måttet! […]

  10. Ännu en Anna

    Apropå att fråga 12 gubbar och 9 damer, och få nej av 8 damer. Fråga damerna på Rättviseförmedlingen om hjälp! http://www.facebook.com/rattviseformedlingen?ref=ts

    De få kvinnor som är haussade i branschpressen är ju tvär-busy jämt just pga det. Men det finns naturligtvis många, många tjejer/kvinnor/damer som har mycket klokt att säga (och kanske nån även har tid att göra det). Jag skulle gärna följa Lina Thomsgård själv (apropå RF).

  11. @Ännu en Anna
    Tack för tipset, Anna. Rättviseförmedlingen verkar vara ett mycket bra initiativ och kan säkert göra ett viktigt arbete inom många områden. (Jag fixade förresten länken till Facebook-sidan – den du klippte in funkade inte.)

    De män och kvinnor jag frågat (och frågar) är personer som genom sin kompetens och erfarenhet kompletterar resten av gänget. Och vars insikter och åsikter jag personligen är nyfiken på.

    Det finns m.a.o. ingen ”bransch” som jag försöker hålla mig inom, tvärt om. Alltså är det heller inte de där tvär-busy, branschpresshaussade kvinnorna som jag har frågat, och som tackat nej. Snart får som exempel ta del av en ny (kvinnlig) gästbloggares kunskaper i att bygga serviceföretag; hon har varit VD för ett och sitter i styrelsen för minst ett till.

    Avslutningsvis: Stort tack också för tipset att kontakta Lina Thomsgård. Kanhända skickar jag henne frågan. Och hoppas så klart att hon i så fall svarar ja.

  12. Ännu en Anna

    Sorry, med bransch menade jag ”varumärkes-svängen”. Det var inte menat som en pik till dig, utan ett allmänt konstaterande att det är en ganska liten klick kvinnor som hörs mest i varumärkesfrågor. Klantigt formulerat av mig. Hoppas det kom fram bättre nu. Och stort tack för att du fixade länken (som var korrekt, men bröts av vid publiceringen av kommentaren. Borde lära mig att alltid korta ner länkar). 🙂

  13. @Anna & @Ännu en Anna
    Hoppas att ni har sett att det börjat poppa upp duktiga, trevliga och kloka kvinnor här på bloggen.

    😉

  14. […] håller helt med Mats Lederhausen om att syftet är viktigare än produkten/tjänsten. Mats poängterar tre skäl till att företag […]

  15. Wow! Mycket imponerande samling av bloggare, har nyligen börjat undersöka den svenska marknaden istället för att gå över ån… Tack!

  16. Hej Christer,

    Visst är det ett fantastiskt gäng! När du får en stund över är det mycket välinvesterad tid att ögna igenom gästbloggarnas insikter och åsikter.

    Jag har också sammanställt en lista på 25 andra i mitt tycke mycket läsvärda bloggar, inklusive smakprov. Du hittar dem här.

    Och vill du utforska den här bloggen lite djupare, föreslår jag att du börjar här och här.

    Lev Väl!

  17. Hej Mikko!
    Kanonblogg med mycket intressanta perspektiv. Besöker dig lite då och då och blir alrig besviken. Men skulle gärna vilja se lite mer ’real life’ cases om varumärkesutveckling samt mer om betydelsen av Insight, Innovation och Kreativitet för att utveckla och behålla styrkan i varumärken över tid.

  18. @Linda Neal
    Stort tack för både komplimangen och kritiken.

    Ja, bra och lärorika »real life cases« är mycket riktigt en bristvara här på bloggen. Men de är också svåra att göra riktigt intressanta. Bra case kräver dels en omfattande problembeskrivning och dels ett ingående strategi-/taktikresonemang — något inte alla uppdragsgivare gärna delar med sig av (av förståeliga skäl). Det finns också alltid en risk för att det som går att visa i ett case – som t.ex. annonser, reklamfilmer, o.dyl. – får oförtjänt stort fokus i förhållande till den betydelse kommunikationen har i varumärkesarbetet. Som du säkert vet menar jag att det i de flesta fall – och undantagslöst när varumärket har direktkontakt med sina kunder – är beteendet (produktens och personalens) som i slutändan bygger varumärket.

    Med det sagt vill jag ändå peka på tre mycket läsvärda undantag (varav två råkar handla om McDonald’s); alltså »real life cases« som jag tycker är både högintressanta och mycket lärorika:
    · Bringing Big Mac to the table in Hong Kong
    · What McDonald’s can teach us about recovery
    · The Idiot’s Guide To Marketing (en bloggstafett med Per Robert Öhlin)

    Jag vill också i sammanhanget lyfta fram Warc som med hög frekvens presenterar både bra case och intressanta insikter.

    Och på tal om »insight« tycker jag nog att bloggen täckt in en hel del – om än oftast från ett teoretiskt perspektiv. Några exempel är:
    · Du har ingen aning om varför dina kunder köper
    · Därför köper dina kunder (b2c)
    · Antropologisk analys av radion och kvinnorna

    Kreativitet har det också skrivits en hel del om – ur olika perspektiv. Några exempel är:
    · Vad är kreativitet och vad innebär det att vara kreativ?
    · Var alla bra idéer kommer från
    · Låt dig inspireras av Zen

    Eftersom du valt att posta din kommentar på den här sidan kanske du är sugen på att gästblogga om »Insight, Innovation och Kreativitet«? Hör i så fall av dig på mejl eller telefon.

    Avslutningsvis, jag stavar Micco med två ”c”… 😉

  19. Kul att se så många bloggare! Keep it up 🙂

  20. Kul att se så många bloggare! Keep it up 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *